fbpx

Fiat Panda ‘glitch’ ini boleh buat anda garu kepala

Fiat Panda glitch 04

Sekilas pandang, imej di atas nampak seperti permainan video yang sedang mengalami glitch tetapi percaya atau tidak apa yang anda lihat ini adalah sebuah kereta sebenar yang boleh dipandu!

Ya, walaupun kereta ini sangat rendah sehinggakan kelihatan seakan separuh badannya ‘tenggelam’, ia sebenarnya mempunyai enjin, roda dan ruang yang cukup untuk memuatkan seorang pemandu.

Kereta yang ‘tidak masuk akal’ ini dibina oleh saluran Youtube dari Itali iaitu Carmagheddon menggunakan sebuah Fiat Panda generasi pertama. Badannya dipotong dan disokong oleh casis yang dihasilkan secara kustom untuk mengekalkan kekukuhan struktur.

Oleh kerana tiada ruang untuk enjin asal, mereka terpaksa menggunakan enjin dua lejang daripada mesin pemotong rumput. Dari luar, kereta ini memang nampak seperti sedang terapung tetapi ia sebenarnya bergolek di atas tiga roda iaitu dua di belakang dan satu di depan.

Pemandu mengawal roda hadapan menggunakan bar hendal sambil meniarap di atas sekeping papan yang terletak kira-kira 3 cm dari permukaan jalan.

Dengan bar hendal, enjin dan tingkap yang gelap menghalang penglihatan, pemandu perlu bergantung kepada paparan langsung daripada kamera GoPro yang dipasang pada bumbung untuk melihat arah.

Melihat video yang dimuat naik oleh Carmagheddon, ternyata kereta ini langsung tidak selesa untuk dipandu namun sebagai peminat kereta, penulis menghargai idea dan kudrat mereka untuk menghasilkan sesuatu yang sangat unik seperti ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved