fbpx

Nombor plat P7 bernilai RM70 juta milik pengasas Telegram

nombor plat p7 termahal dunia 02

BARU-baru ini, Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar membeli nombor plat FF1 pada harga RM1.2 juta, menjadikannya nombor pendaftaran kenderaan termahal di Malaysia setakat ini.

RM1.2 juta sememangnya satu jumlah yang sangat besar, namun ia jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan 55 juta dirham (kira-kira USD15 juta atau RM70 juta) yang dibelanjakan oleh pengasas aplikasi Telegram, Pavel Valeryevich Durov untuk membeli nombor plat P7.

Durov, yang berketurunan Perancis-UAE, mendapat nombor tersebut menerusi acara lelongan ‘The Most Noble Numbers’ yang diadakan di Dubai, UAE. Menurut laporan, hasil bidaan itu akan disalurkan kepada inisiatif bantuan makanan global bergelar ‘1 Billion Meals Endowment’ milik pemerintah Dubai, Sheikh Mohammed bin Rashid.

Apa yang menarik, bidaan Durov mengatasi rekod dunia Guinness untuk nombor pendaftaran kereta paling mahal sebelum ini iaitu nombor “1” yang berharga 52.2 juta dirham (RM66 juta). Nombor itu dibeli oleh Saeed Abdul Ghaffar Khouri pada 2008.

Ini secara tidak langsung menjadikan P7 sebagai nombor pendaftaran kenderaan termahal di dunia. Agaknya nombor itu akan diletakkan di kereta apa ya?

Seperti yang kita tahu, nombor pendaftaran satu digit ini memang menjadi rebutan orang kaya. Di Australia, nombor plat “4” dijual pada harga USD1.6 juta (RM7.5 juta) pada 2017. Awal tahun ini pula, seorang individu dari Hong Kong membayar USD3.2 juta (RM15 juta) untuk nombor plat “R”.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved