fbpx

Geely gandakan pegangan saham dalam Aston Martin

Aston_Martin_DBX707_AMR23_Edition_01

GEELY kini menjadi pemegang saham ketiga terbesar dalam Aston Martin Lagonda (AML). Selepas mula menjadi pemegang saham pada September 2022, gergasi automotif China itu telah menaikkan pegangannya dari 7.6 kepada 17 peratus.

Pengerusi Aston Martin, Lawrence Stroll telah menyerahkan 42 juta saham bernilai 2.31 Pound (RM13.08) setiap satu kepada 3.35 Pound (RM18.96) seunit. Konsortium Stroll, Yew Tree turut melanggan 28 juta saham pada harga sama.

Ketika ini, konsortium Yew Tree milik pengerusi Aston Martin, Lawrence Stroll ialah pemegang saham terbesar syarikat itu, diikuti oleh Public Investment Fund (PIF) Arab Saudi.

 

 

“Geely Holding, yang pada mulanya menjadi pemegang saham tahun lalu, melihat potensi besar untuk pertumbuhan dan kejayaan jangka panjang Aston Martin,” kata Stroll dalam satu kenyataan.

“Mereka menawarkan kepada kami pemahaman mendalam mengenai pasaran pertumbuhan strategik utama yang diwakili oleh China, serta peluang untuk mengakses rangkaian teknologi dan komponen.”

Sebagai pertukaran dari dana, akses dan teknologi, Geely juga akan mendapat kerusi Lembaga. Ini penting kerana Geely merupakan syarikat penaung jenama-jenama seperti Volvo, Lotus, Polestar dan Proton.

Buat masa ini, pegangan saham Geely terhad kepada 22 peratus dalam Aston Martin sebelum Ogos 2024. Mereka juga mempunyai saham dalam Mercedes-Benz, yang juga mempunyai pegangan dalam AML. Menarik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved