fbpx

Yamaha, Honda, Kawasaki dan Suzuki bergabung bangunkan enjin hidrogen

Kawasaki hidrogen prototaip

EMPAT pengeluar motosikal terbesar Jepun iaitu Yamaha, Honda, Kawasaki dan Suzuki mengumumkan bahawa mereka akan membentuk persatuan penyelidikan teknologi bagi membangunkan enjn hidrogen mobiliti kecil.

Dikenali sebagai HySE (Hydrogen Small mobility & Engine), persatuan itu akan memfokuskan kepada tiga bidang utama seperti berikut:

  • Pembangunan enjin berkuasa hidrogen
  • Kajian sistem pengisian bahan api hidrogen
  • Kajian sistem bekalan bahan api
Sumber gambar: Kyodo News

Menurut perancangan yang telah dibentangkan oleh HySE, Honda akan mengetuai usaha untuk menyelidik pembangunan enjin hidrogen berasaskan, manakala Suzuki akan menjalankan kajian ke atas fungsi, prestasi dan ketahanannya.

Sementara itu, Yamaha dan Kawasaki pula akan menjalankan penyelidikan secara langsung menggunakan enjin hidrogen untuk menilai fungsi, prestasi dan ketahanan enjin tersebut.

Selain itu, Yamaha juga dipertanggungjawabkan untuk mengkaji keperluan untuk sistem pengisian bahan api hidrogen dan tangki hidrogen untuk mobiliti kecil.

Kawasaki juga diberi peranan untuk mengkaji kelengkapan tambahan yang diperlukan untuk sistem bekalan bahan api dan tangki, serta apa yang perlu dipasang di antara tangki dan penyuntik.

Selain empat syarikat ini, dua lagi syarikat iaitu Kawasaki Heavy Industries (KHI) dan Toyota Motor Corporation (TMC) turut akan menyertai sebagai ‘ahli khas’.

Kehadiran KHI dan TMC dilihat penting dalam usaha ini memandangkan kedua-duanya berpengalaman dalam bidang penyelidikan hidrogen dalam bidang masing-masing.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved