fbpx

Mazda CX-90 diperkenalkan – SUV tiga baris tempat duduk dengan 340 hp, 500 Nm

Mazda CX-90 01

SEPERTI yang dijanjikan, Mazda telah mendedahkan SUV terbaharu mereka yang dipanggil sebagai CX-90. Ia merupakan penawaran kedua dalam Large Product Group syarikat itu selepas CX-60 yang didedahkan pada Mac tahun lalu.

Jika dilihat pada reka bentuknya, CX-90 memang saling tak tumpah dengan CX-60 memandangkan kedua-dua model ini dibina menggunakan platform yang sama iaitu Skyactiv Multi Solution Scalable Architecture.

Bagaimanapun, CX-90 mempunyai ukuran dimensi yang lebih besar dan tiga barisan tempat duduk yang boleh menampung sehingga lapan penumpang.

Di pasaran utamanya iaitu Amerika Syarikat, ia akan ditawarkan dengan enjin petrol e-Skyactiv G 3.3-liter enam silinder turbo yang menghasilkan 340 hp dan 500 Nm dengan bantuan daripada sistem hibrid ringkas 48-volt.

Pilihan kedua untuk pelanggan di negara itu adalah trenkuasa e-Skyactiv PHEV yang menawarkan output berjumlah 323 hp dan 500 Nm. Trenkuasa ini merangkumi enjin petrol 2.5-liter empat silinder yang digandingkan dengan sebuah motor elektrik dan bateri 17.8 kWh.

Kedua-dua enjin berkenaan dipadankan dengan transmisi automatik lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda i-Activ AWD yang cenderung kepada pacuan roda belakang. Menurut Mazda, transmisi berkenaan direka khusus untuk trenkuasa elektrik dalam konfigurasi longitud dan kenderaan berplatform besar.

Seperti bahagian luaran, ruang dalaman CX-90 juga boleh dikatakan hampir 100 peratus sama dengan CX-60. Terdapat paparan berukuran 12.3 inci, serta pelbagai lagi ciri kemudahan dan keselesaan termasuk port USB-C dan corong pendingin hawa pada barisan ketiga dan pencahayaan ambien.

Dari segi keselamatan, CX-90 didatangkan dengan i-Activesense yang merangkumi ciri-ciri seperti Smart Brake Support, Blind Spot Monitoring, Radar Cruise Control dan pelbagai lagi. Turut ditawarkan adalah ciri See-Through View yang membantu memudahkan pemandu meletakkan kenderaan.

Tarikh penjualan CX-90 masih lagi belum diumumkan namun model ini dijangka memasuki pasaran tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved