fbpx

Kabin Porsche 911 ini dibuat dari kulit telur, kacang dhal dan sisa kopi!

porsche 911 restomod telur dan kopi 09

DI saat pengeluar kereta melabur dan membangunkan kenderaan elektrik (EV), pembangunan itu tidak terhad kepada enjin sahaja. Sebaliknya, mereka juga cuba menggunakan bahan-bahan mampan untuk keseluruhan bahagian kereta.

Satu kajian rekaan dari Callum memfokus khas aspek ini, menggunakan pelbagai bahan buangan harian untuk menghasilkan ruang kabin yang elegan untuk projek restomod Porsche 911.

Mereka tidak menggunakan bahan-bahan yang biasa digunakan pengeluar lain hari ini. Tetapi Callum menemui bahan buangan harian yang dapat digunakan pada kereta.

Mereka mendapati bahan seperti sisa biji kopi, kulit telur, kacang dhal, kacang walnut, dan beras boleh digunakan dengan pelbagai cara untuk kabin 911 itu.

Callum berbincang dengan syarikat teknologi hijau, Ottan, dan mendapati kulit telur dicampur resin dapat menghasilkan bahan lembut dengan kemasan berkilat atau legap. Ini digunakan pada suis tingkap. Kacang walnut ditambah, menjadikan kandungan kitar semula meningkat dari 78 kepada 84 peratus.

Beras atau kacang dhal yang sudah luput pula boleh digunakan untuk menghasilkan bahan lutsinar, ideal untuk penutup lampu atau suis bercahaya. Studio rekaan itu juga menggunakan sisa biji kopi sebagai alternatif plastik untuk bahan kalis api.

Walaupun kajian masih di peringkat konsep, bahan terpilih Callum ini telah menepati piawaian automotif sehingga 2030. Langkah seterusnya ialah untuk menguji bahan-bahan ini dalam projek seterusnya.

Mungkin tidak lama lagi anda akan dapat lihat bahan-bahan dalam kereta diperbuat dari bahan seperti kacang dhal dan sisa biji kopi yang ditikar semula.

BMW sebelum ini mendedahkan iVision Circular yang diperbuat dari bahan kitar semula sepenuhnya. Mereka merancang menggunakan bahan dari jaring menangkap ikan yang dikitar semula pada 2025.

Volvo pula menekankan penggunaan bahan mampan seperti botol PET dan resin pokok pain dalam EX90, yang mengandungi hampir 50kg plastik kitar semula dalam kenderaan itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved