fbpx

Mazda CX-90 akan tiba dengan trenkuasa plug-in hybrid serba baharu

2024 Mazda CX-90

MAZDA North American Operations telah menyiarkan satu lagi teaser untuk Mazda CX-90 sebelum model itu didedahkan sepenuhnya pada Januari 2023.

Apa yang menarik, imej teaser kali ini bukan sahaja menunjukkan reka bentuk lampu belakang SUV itu, malah mengesahkan yang model itu akan tampil dengan trenkuasa plug-in hybrid. Ini boleh dilihat menerusi lencana E SKYACTIV PHEV pada tailgate dan kelibat lelaki yang sedang memegang pengecas.

Perincian mengenai trenkuasa berkenaan masih belum diumumkan namun jika melihat kepada teaser lencana ‘INLINE 6’ yang disiarkan pada November lalu, ia berkemungkinan besar akan menggunakan enjin enam silinder sebaris.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan jika enjin berkenaan adalah untuk varian PHEV ini atau terdapat varian petrol yang akan diperkenalkan kelak.

CX-90 bukanlah model Mazda CX pertama yang akan ditawarkan dengan trenkuasa PHEV. Model crossover saiz pertengahan iaitu CX-60 dikuasakan oleh enjin 2.5-liter empat silinder dan motor elektrik yang menjana 323 hp dan 500 Nm.

Ini membolehkannya memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 5.8 saat dan mencapai kelajuan maksimum 200 km/j. Bateri berkapasiti 17.8 kWh pula memberikan jarak gerak sejauh 63 km berdasarkan kitaran WLTP.

Menariknya, CX-60 juga boleh didapati dengan enjin 3.3-liter enam silinder sebaris yang dipadankan dengan sistem mild hybrid 48-volt di sesetengah pasaran antarabangsa termasuk Australia. Mungkinkah CX-90 akan menggunakan enjin yang sama?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved