fbpx

MAA unjur jualan kenderaan elektrik meningkat lebih tinggi tahun ini

ora good cat first batch 02

PRESIDEN Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Datuk Aishah Ahmad berkata pihaknya mengunjurkan jualan kenderaan elektrik (EV) yang jauh lebih tinggi tahun ini berbanding 2,631 unit yang terjual pada 2022.

Menurut Datuk Aishah, ini disebabkan oleh pengenalan pelbagai model EV baharu di pasaran, ditambah dengan insentif cukai jualan yang memberangsangkan.

Di Malaysia, EV yang diimport sepenuhnya (CBU) dikecualikan daripada duti eksais dan import sehingga akhir tahun 2023, manakala EV pemasangan tempatan (CKD) menikmati pengecualian duti eksais dan import, serta pengecualian SST sehingga akhir tahun 2025.

Sementara itu, pembeli EV pula tidak perlu membayar cukai jalan dan akan menikmati pengecualian cukai peribadi sehingga RM2,500 untuk kos berkaitan pengecasan EV, sehingga akhir tahun ini.

Berbalik kepada unjuran jualan EV, Datuk Aishah berkata jumlah keseluruhan industri (TIV) sebanyak 650,000 unit bagi 2023 akan merangkumi jualan kenderaan hibrid dan EV.

 

MAA juga akan membuat rayuan kepada kerajaan untuk mempertimbankan pelanjutan insentif EV untuk tempoh yang lebih lama sehingga 2030 dan bukan secara tahunan.

“Kami berpendapat pelanjutan insentif berdasarkan dari tahun ke tahun tidak mencukupi (kerana) anda perlu membuat banyak pelaburan dan semua pelabur perlu yakin bahawa EV akan terus dijual,” katanya.

Tahun lalu menyaksikan kemunculan beberapa model EV menarik ke pasaran tempatan termasuk BYD Atto 3, GWM Ora Good Cat, Volvo C40 Recharge Pure Electric, BMW iX dan barisan Mercedes-EQ.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved