fbpx

Kerajaan kaji caj kesesakan untuk masuk pusat bandar KL pada 2030

caj kesesakan kl

KENDERAAN mungkin akan dikenakan ‘bayaran kesesakan’ untuk memasuki pusat bandar Kuala Lumpur (KL) apabila projek MRT3 (Mass Rapid Transit Line 3) siap pada 2030.

Perkara itu dinyatakan oleh Menteri Pengangkutan, Wee Ka Siong di Dewan Rakyat hari ini.

Menurut Wee, cadangan itu berkenaan mengenakan bayaran kesesakan atau caj alam sekitar dan ia akan diputuskan sebaik MRT3 mula beroperasi sepenuhnya dan selepas KL mempunyai “sistem rangkaian pengangkutan awam yang lengkap”.

Wee berkata bahawa projek itu (MRT3) mendapat kelulusan kabinet pada 4 Mac lalu dan fasa pertamanya dijangka dibuka kepada orang awam pada Disember 2028.

“Sebaik sahaja ia siap pada 2030, kita akan melihat semula kepada struktur bayaran untuk kenderaan yang memasuki pusat bandar,” katanya menjawab pertanyaan dari Fahmi Fadzil (PH-Lembah Pantai).

“Ini ialah trend yang betul (untuk mengenakan bayaran) bukan sahaja untuk kenderaan yang memasuki bandar tetapi dari segi perlindungan alam sekitar juga.”

Beliau berkata bayaran atau caj serupa telah dibuat di bandar-bandar besar utama seluruh dunia, walaupun kenderaan elektrik (EV) mungkin diberikan pengecualian.

Adakah anda setuju dengan cadangan ini? Dan adakah ia akan berkesan dalam mengawal kesesakan lalulintas di pusat bandar KL?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved