fbpx

Kerajaan sasar 10,000 stesen pengecas EV menjelang 2025

Terdapat pelbagai kelebihan menggunakan kenderaan elektrik (EV) termasuk pengecualian cukai. - Foto ihsan NIO
Terdapat pelbagai kelebihan menggunakan kenderaan elektrik (EV) termasuk pengecualian cukai. - Foto ihsan NIO

KERAJAAN menyasarkan 10,000 stesen pengecas kenderaan elektrik (EV) di Malaysia menjelang 2025.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) berkata, langkah itu selaras dengan Pelan Pembangunan Mobiliti Rendah Karbon 2021 – 2030.

Jelas Datuk Lim Ban Hong, Perbadanan Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia (MGTC) turut berperanan mewujudkan kerjasama bersama sektor swasta.

“Kira-kira 300 stesen di bawah kerjasama ini dan dianggarkan jumlah keseluruhan pengecasan stesen sedia ada untuk pengguna adalah 600 stesen,” katanya.

Sementara itu, kerajaan juga menyediakan insentif cukai dan bantuan kewangan kepada syarikat ingin membina infrastruktur EV.

Kerajaan menawarkan insentif bukan sahaja kepada pengeluar kenderaan dan komponen malah, merangkumi pengguna.

Pembangunan seperti sistem pengecasan, aktiviti pelupusan bateri, penukaran bateri dan pengecasan tanpa wayar turut diberikan perhatian.

Ia bagi memastikan teknologi EV yang diguna pakai dalam negara adalah seragam, selamat dan berkualiti.

Kejayaan dasar dan usaha kerajaan dalam membangunkan industri ini juga telah diterjemahkan kepada pelaburan yang diluluskan bagi sektor EV.

“Dua syarikat besar yang berpangkalan di Korea Selatan iaitu SK Nexilis dan IMM Technology telah melabur di Malaysia,” katanya lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved