fbpx

Chery Omoda 5: Ini 5 benda kami suka dan tak suka – Pandu uji

chery omoda 5 pandu uji thumb

BAGI anda yang berumur 30 tahun ke atas sama macam penulis, pasti ingat jenama Chery yang pernah berada di pasaran Malaysia kira-kira 15 hingga 20 tahun lepas. Beberapa produk ditawarkan, paling popular rasanya Chery Eastar, sebuah MPV tujuh tempat duduk.

Gambar oleh: Wikipedia

Pada masa itu, mereka yang membeli jenama Chery mahukan nilai untuk wang, harga menarik untuk pakej ditawarkan. Ada juga yang tidak yakin dengan jenama China kerana persepsi dan stereotaip. Namun setelah lama menghilang, Chery kembali lagi dengan rombakan 360 darjah.

Jenama ini kembali dengan semangat baharu, produk serba moden, malah membuat beberapa pengumuman lantang sebelum kehadirannya.

Sebagai contoh, jualan global Chery bagi tahun 2022 melebihi satu juta unit, kerjasama CKD dengan Inokom, dan beberapa model di pasaran tertentu ditawarkan jaminan enjin 1,000,000km!

Sekarang kami ada satu produk yang telah kami uji, perkenalkan Chery Omoda 5. Memandangkan ada nombor 5 pada namanya, kami akan kongsikan lima benda yang paling kami suka dan tidak suka pada SUV baharu ini.

Sebelum itu sebagai mukadimah, perkara yang anda perlu tahu ialah Chery Omoda 5 merupakan SUV segmen-B yang menjadi pesaing kepada Proton X50, Toyota Corolla Cross, dan Honda HR-V. Ia ditawarkan dengan dua varian, pada harga RM108,800 dan RM118,800.

5 benda kami suka

1. Reka bentuk bergaya dan futuristik

Yang pertama ialah penampilan dan reka bentuk Chery Omoda 5 ini yang penulis rasa cukup bergaya. Gril depan besar yang begitu berbeza dari model kebiasaan pasti menarik minat orang yang memandangnya.

Malah bila penulis berhenti di lampu isyarat sebelah kereta sedan premium Jerman yang terkini, orang lebih memandang Chery Omoda 5, lebih tepat ke arah gril dan logo depan. Agaknya dia berkata dalam hati, “Kereta ape ke benda pula ni?”, begitulah penulis syok sendiri.

Tetapi penulis sendiri pun bila kali pertama melihat Omoda 5 semasa pratonton oleh Chery tahun lepas, penulis sangkakan ia sebuah EV. Rupa-rupanya guna enjin petrol 1.5-liter turbo.

2. Banyak ciri fancy

Mungkin salah satu cara untuk menarik minat pembeli ialah dengan memberikan banyak ciri, termasuk ciri-ciri fancy.

Sebagai contoh, kameranya sangat cantik dengan resolusi tinggi, boleh mengalahkan jenama premium. Paparan cukup tajam dan jelas, serta ada banyak mod pandangan. Ia sangat berguna untuk mengemudi kereta di tempat sempit, malah paparan sewaktu malam juga masih jelas.

Seterusnya ada lampu ambien, ya ini biasa, banyak kereta yang ada. Tetapi lampu ambien pada Chery Omoda 5 ini siap boleh ikut rentak muzik yang anda mainkan. Seronok betul penulis tengok gerakan lampu semasa memainkan lagi Makeba oleh Jain.

Dan satu lagi yang menarik ialah lampu depan dan belakangnya ada corak dan grafik bergerak semasa kita kunci dan membuka kunci kereta. Cukup menarik untuk kereta pada harga ini.

3. Papan pemuka moden dan minimalis

Bila masuk saja ke dalam, wah, langsung tak macam kereta RM110k. Tapi macam kereta RM250k! Skrin besar berkembar yang panjang melintang macam kereta Jerman, konsol tengah tinggi dengan butang dan paparan kemas, fuh. Memang lain auranya.

 

Terdapat juga pad pengecas tanpa-wayar di tengah dengan alas fabrik, tombol gear elektronik, serius memang agak impresif untuk paras harga ini. Segala kawalan juga tersusun kemas dan mudah untuk dikenal pasti.

4. Kawalan badan mantap

Sebuah SUV biasanya tidak mementingkan pengendalian, tetapi Chery Omoda 5 ini masih cemerlang untuk aspek ini. Kawalan badannya mantap dalam kebanyakan keadaan, sama ada semasa meluncur di lebuh raya beralun, mengambil selekoh, atau melalui jalan bandar berlubang yang ‘cantik’ di negara kita.

Semasa selekoh laju dengan jalan beralun, respon stereng dan pergerakan suspensi membuatkan kereta stabil, sekaligus tidak menjejaskan keyakinan kita. Dalam erti kata lain, juga lebih selamat.

5. Super senyap!

Akhir sekali, perkara kelima yang penulis suka mengenai Omoda 5 ini ialah kesenyapannya. Semasa memandu, tiada langsung bunyi angin walaupun pada kelajuan 140km/j. Bunyi tayar juga hampir tiada, hanya ada sedikit bunyi enjin jika meluncur di kelajuan ini.

Ini kerana Chery Omoda 5 dilengkapi dengan cermin depan dan sisi dwi-lapisan! Satu lagi ciri impresif pada harga sebegini. Patutlah senyap.

Semasa penulis bawa kawan menaiki Omoda 5 ini juga, dia menyangka ini sebuah EV kerana terlalu senyap bila duduk idling. Selepas penulis memberitahu ini kereta dengan enjin turbo biasa, dia masih sukar mempercayainya.

5 benda kami tak suka

1. Susah tengok luar

Sekarang kita ke perkara-perkara yang penulis tak suka berkenaan Chery Omoda 5, dan perkara pertama ialah susah untuk tengok luar. Ini penulis rasa disebabkan rekaan luarnya yang dramatik dan menggunakan sudut dan garisan yang berani.

Di depan dan sisi tiada masalah sangat, tetapi di belakang dan penjuru bucu sangat susah, mujurlah kamera 360-darjah pada Omoda 5 ini sangat membantu. Cuma rasanya kereta ini tidak boleh hidup tanpa kameranya.

Tetapi inilah pengorbanan bila rekaan cantik! Banyak juga kereta lain yang mempunyai rupa cantik dan susah untuk tengok ke luar.

2. Butang stereng kurang memuaskan

Seterusnya, kita lihat roda sterengnya seperti biasa, terdapat butang dan tombol kawalan untuk pelbagai fungsi. Isunya ialah, butang dan tombol ini terasa seperti kurang memuaskan untuk digunakan.

Ya, ia perkara kecil dan tidak kritikal, tetapi kita memandu akan selalu guna butang kawalan di stereng. Bila ditolak atau ditekan, ia sedikit keras dan berbunyi kuat, semestinya suatu yang boleh ditambah baik oleh Chery di masa depan.

3. Panel hitam cepat kotor

Sebenarnya susah untuk cari benda yang tak disukai mengenai Chery Omoda 5 ini, tetapi seterusnya penulis rasa bab panel hitam yang boleh menunjukkan lampu ambien dengan rentak lagu tadi.

Panel sebegini menjadi kebiasaan juga untuk banyak kereta sekarang, dan untuk Omoda 5, sama juga, masalahnya ialah ia senang melekat habuk dan minyak. Baru sahaja basuh kereta, sentuh sedikit di sini, dah nampak cap jari.

Bukan saja-saja sentuh, tapi kerana panel hitam ini juga menempatkan panel sentuhan untuk kawalan pendingin hawa. Hmm… lagi pengorbanan untuk nampak cantik dan futuristik.

4. Rim dan tayar nampak tak seimbang dengan rekaan badan

Ini aspek subjektif, tapi pada mata penulis, saiz tayar dan rim tidak begitu kena sepadan dengan reka bentuk badan. Ia hanya nampak pada sesetengah sudut sahaja, seperti dari bucu depan dan dari sisi.

Mungkin jika tayar dilebarkan sedikit lebih baik untuk visual, penulis bukanlah pakar dalam bidang ini. Tapi dari maklum balas sebegini, ia sesuatu yang Chery boleh ambil kira.

5. CVT yang sedikit gelabah

Akhir sekali dan paling utama, penulis tidak berapa suka dengan CVT Omoda 5 ini yang sedikit gelabah. Gelabah macam mana? Jenis yang kita tekan sedikit sahaja untuk tambah kelajuan, tetapi rpm dia naik mendadak seolah-olah kita mahu memecut dengan pedal rapat ke lantai.

Dalam sesetengah situasi, ini menjadikan pemanduan tidak begitu tenteram. Penumpang boleh cemas, “Eh eh kenapa ni?”. Banyak CVT lain di luar sana yang mempunyai talaan lebih baik dan steady, serta memberikan feel pemanduan lebih semulajadi dan memuaskan.

Kesimpulan

Sebagai penutup, Chery Omoda 5 ini tidak sempurna, tetapi ia mempunyai beberapa ciri “wow” dan mampu menggugat nama-nama yang sudah lama dan selesa dalam segmen ini. Malah adik ipar penulis sendiri ada bertanyakan mengenai Chery Omoda 5, nampak yang dia begitu berminat.

Omoda 5 juga membuatkan penulis tidak sabar untuk melihat model-model akan datang yang bakal dibawa masuk oleh Chery ke pasaran kita. Jemput tonton video di bawah untuk penerangan lebih lanjut mengenai ulasan pandu uji kami.

Spesifikasi Chery Omoda 5 H

Harga: RM118,800
Enjin: 1.5-liter 4-silinder turbo petrol
Kotak gear: CVT 9-kelajuan
Kuasa: 156hp @ 5,500rpm
Tork: 230Nm @ 1,750rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved