fbpx

Chery Tiggo 8 Pro dilancar di Afrika Selatan dengan jaminan 1,000,000km!

chery tiggo 8 pro 06

CHERY telah melancarkan Tiggo 8 Pro di Afrika Selatan sebagai langkah pertama ke benua itu selepas menembusi pasaran-pasaran lain seperti Amerika Selatan, Rusia dan Timur Tengah.

Chery Tiggo 8 Pro ditawarkan dalam dua varian iaitu Distinctive dan Executive, membawakan “Movement Design” iaitu bahasa rekaan terbaharu jenama ini.

Gril tiga-dimensi yang diilhamkan oleh galaksi serta lampu hadapan LED matriks automatik dan DRL berkembar, standard untuk kedua-dua varian.

Tiggo 8 turut dilengkapi krom satin yang menghiasi salur masuk udara rendah (yang turut berfungsi sebagai plat gelincir), lampu kabus, gril, tingkap dan bahagian bawah pintu.

Terdapat juga rel bumbung krom untuk muatan tambahan, serta rim aloi hitam dan krom 18-inci dan bumbung panoramik (varian Executive sahaja).

Pada bahagian dalaman, semua fungsi kenderaan dikawal melalui tiga skrin – panel meter mendatar 12.3-inci, skrin kawalan iklim 8-inci dan skrin infotainment terapung 10.25-inci yang memaparkan Apple CarPlay, Android Auto dan kamera undur.

Terdapat pada semua varian adalah sistem kawalan iklim automatik dwi-zon dilengkapi dengan sistem penapis udara gred N95.

Varian Executive pula menambah sistem penghawa dingin bagi barisan penumpang ketiga. Semua varian menawarkan pengecasan tanpa wayar, kawalan suara pintar dan lapan pembesar suara surround SONY.

Tempat duduk kulit diberikan pada semua varian (dengan corak jahitan berbentuk berlian pada varian Executive).

Pemandu juga boleh melaraskan tempat duduknya secara elektrik dengan enam pelarasan dan terdapat fungsi memori (Distinctive sahaja). Sementara itu untuk Executive, tempat duduk penumpang hadapan mempunyai pelarasan empat arah, juga berkuasa elektrik.

Ciri-ciri dalaman lain termasuk tempat duduk belakang yang boleh dilipat 60:40, port USB dan 12V, serta pencahayaan ambien.

Dari sudut keselamatan, Chery Tiggo 8 Pro dibekalkan dengan ciri keselamatan standard seperti berikut:

Enam beg udara
Traction Control (TCS)
Roll Stability Control (RSC)
ISOFIX

Varian Executive pula mendapat ciri keselamatan tambahan lebih menyeluruh, iaitu:

Lane Departure Warning (LDW)
Automatic Cruise Control
Automatic Emergency Braking (AEB)
Traffic Sign Recognition (TSC)
Intelligent High-beam Control (IHC)
Blind Spot Monitoring (BSD)
Front Collision Warning (FCW)
Emergency Brake Override System (BOW)

Tiggo 8 Pro dikuasakan oleh enjin suntikan-terus 1.6-liter turbo yang menjana 197PS pada 5,500rpm dan 290Nm antara 2,000 dan 4,400rpm.

Enjin yang pernah memenangi anugerah China Heart ini dipadankan dengan transmisi dwi-klac 7-kelajuan. Terdapat mod pemanduan Standard, Eco dan Sport serta mod stereng Eco dan Sport.

Mengikuti jejak langkah Tiggo 4 Pro, Tiggo 8 Pro didatangkan dengan waranti enjin komprehensif 10 tahun/1,000,000 km di Afrika Selatan, bagi pemilik asal.

Waranti kenderaan lima tahun/150,000 km, bantuan kecemasan tepi jalan selama lima tahun serta pakej servis komprehensif lima tahun/60,000 km turut ditawarkan.

Menurut kenyataan media yang kami perolehi, Tiggo 8 Pro adalah antara model Chery yang dirancang untuk pelancaran di Malaysia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved