fbpx

Subaru XV crossver paling pentingkan diri sendiri – Pandu uji

subaru xv pandu uji 20

PENTINGKAN diri sendiri tidak semestinya bermaksud sesuatu yang negatif. Kadang-kadang ia juga boleh menjadi sesuatu yang baik. Di saat crossover lain menekankan praktikaliti dan keluasan, ada sebuah crossover ini mementingkan perkara lain seperti pengendalian.

Perkenalkan Subaru XV, dan ia ‘mengorbankan’ ruang kargonya untuk pengendalian yang mantap dan seimbang. Pentingkan diri sendiri? Anda tentukan.

Nanti penulis akan ceritakan dengan lebih lanjut bab ini.

Sebelum itu, sedikit latar belakang mengenai Subaru XV. Model yang penulis pandu ini merupakan versi facelift, dan varian tertinggi iaitu 2.0i-P.

Mengapa Subaru XV?

Ia berharga RM131,788 iaitu pada harga antara paling popular dan kompetitif di pasaran Malaysia, tetapi untuk unit ini dengan kit GT Edition, berharga RM146,788. Di julat harga RM120,000 hingga RM150,000, anda ada model-model seperti Honda HR-V, Hyundai Kona, Toyota Corolla Cross, Mazda CX-3, Peugeot 2008, dan banyak lagi.

Tak lupa juga model-model berlainan segmen seperti Proton X70 yang lebih besar, pelbagai trak pikap, dan beberapa sedan segmen-C seperti Honda Civic dan Toyota Corolla.

Jadi, mengapa anda melihat kepada Subaru XV? Jika anda tidak selalu memerlukan ruang yang besar, sering masuk ke laluan off-road separa-mencabar, dan mahukan pengendalian paling seimbang, teruskan membaca.

Silap mata Symmetrical AWD dan enjin Boxer

Ciri utama pada XV ialah sistem pacuan semua-roda Subaru Symmetrical All-Wheel Drive (AWD). Tidak seperti sistem-sistem lain dimana kotak gear tidak berada di tengah kenderaan, panjang drive-shaft berbeza di kiri dan kanan, sistem AWD Subaru ini seimbang kiri dan kanan.

Enjin bentangan Boxer pada XV ini dipadankan kotak gear di belakangnya dan disambung terus kepada sistem pacuan yang sangat simetri jika dilihat dari atas. Ini bermakna, segala penghantaran kuasa di kiri dan kanan adalah sama, begitu juga dengan agihan berat.

Ditambah lagi dengan enjin Boxer itu sendiri yang leper dan rendah, membantu merendahkan pusat graviti kenderaan. Hasilnya, pengendalian Subaru XV ini cukup luar biasa, terutamanya semasa menukar arah dan mengambil selekoh pada kelajuan tinggi.

Dan tidak seperti crossover lain dalam pasaran yang hanyalah menggunakan pacuan roda depan, Subaru dengan sistem AWD ini bermakna ia mempunyai sistem suspensi belakang yang lebih rumit dan memakan ruang.

Ia terdapat sistem pacuan, differential di belakang, dan juga suspensi independent yang menjadikan lantai di ruang kargo belakang agak tinggi dan tidak begitu besar. Mahu lebih ruang semasa pergi berkhemah? Boleh sahaja tambah tong atau kargo di atas bumbung.

Rupa rugged yang sejati

Kita bercerita mengenai rupa pula. Penulis rasakan rugged merupakan tema keseluruhan XV ini kerana rekabentuk luarannya juga begitu rugged. Bampar depan dan belakang, cladding pada sekeliling kenderaan dan rak bumbung membuatkan XV ini sedia meredah laluan mencabar bila-bila masa.

Tetapi tidaklah terlalu hardcore seperti kenderaan untuk Borneo Safari. Subaru XV ini masih nampak bergaya untuk dipandu dalam bandar seperti ke tempat kerja atau minum kopi hujung minggu.

Apa pun, Subaru XV ini secara amnya sebuah crossover yang nampak agak dinamik dengan badan yang sedikit rendah.

Di bahagian dalam, penulis rasakan ianya biasa-biasa sahaja, bukanlah kabin paling cantik dalam segmennya jika hendak berkata jujur. Ia masih selesa dan luas, serta bahan yang digunakan di sini bersesuaian dengan fungsi XV ini. Jahitan oren pada tempat duduk, stereng dan papan pemuka cukup unik dan agak cantik.

Satu perkara yang wajib diceritakan di sini ialah skrin paparan tambahan di atas skrin infotainmen di tengah. Skrin memanjang ini menunjukkan maklumat tambahan seperti sudut dongakan kereta, agihan kuasa pada tayar, suhu minyak, EyeSight, dan peratusan pedal minyak.

Pemanduan serba boleh

Penulis sebenarnya cukup kagum bagaimana jurutera Subaru berjaya membuatkan XV ini serba boleh pemanduannya. Di jalan kasar, ia mampu menyerap dengan baik, kemudian apabila melalui selekoh-selekoh di jalan rata, suspensinya seolah-olah mengeras untuk kawalan badan stabil.

Ibarat ia mampu melembut dan mengeras sendiri apabila diperlukan, padahal tiada sistem elektronik atau adaptif pada suspensinya.

Kemudian transmisinya menggunakan CVT, tetapi CVT pada Subaru ini yang bersifat paling natural yang pernah penulis uji. Hampir tiada langsung rasa slip atau gelinciran semasa memecut dengan mendadak dan ‘pertukaran gear’ juga boleh terasa, tiada ngauman kurang enak didengar.

Berbaloi?

Seperti dinyatakan di atas, jika anda mementingkan aspek pemanduan dan memerlukan kemampuan AWD untuk aktiviti lasak, Subaru XV ini sangat berbaloi dicuba.

Cuma pilih varian 2.0i-P sudah cukup, bagi penulis tidak perlu sangat pakej GT Edition melainkan anda ada bajet lebih dan mahu membuatkan XV anda lebih menyerlah.

Spesifikasi Subaru XV 2.0i-P GT Edition

Harga: RM146,788
Enjin: 2.0-liter 4-silinder Boxer, naturally-aspirated
Kotak gear: CVT Lineartronic 7-kelajuan
Kuasa: 154hp @ 6,000rpm
Tork: 196Nm @ 4,000rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved