fbpx

Pandu uji: Hyundai Kona 2.0 – Tak ramai tapi kami ada

hyundai kona 2.0 2021 37

TAHUKAH anda pada 2020, Hyundai merupakan antara yang teratas untuk pegangan pasaran kenderaan seluruh dunia? Mereka berada di tempat ketiga, hanya di belakang Toyota dan Volkswagen!

Baru-baru ini juga, dilaporkan bahawa kenderaan Hyundai mempunyai susut nilai hampir sama dengan kenderaan Jepun.

Apakah maksud semua ini? Boleh disimpulkan bahawa Hyundai sebenarnya antara pengeluar paling berjaya di dunia pada masa ini. Mereka membawakan teknologi terkini, rekabentuk tersendiri dan kualiti binaan yang cukup baik. Jadi, mengapa ia ‘suam-suam kuku’ di Malaysia?

Kami bersama Hyundai Kona 2.0 Active dan persoalan ini kerap bermain di fikiran semasa memandunya. Mungkin persepsi masyarakat Malaysia yang masih di takuk lama itu sukar diubah?

Baik, di Malaysia, Kona berada dalam segmen yang bersaing dengan model-model seperti Mazda CX-3, Honda HR-V, Toyota Corolla Cross, Subaru XV dan Proton X50. Harganya bermula pada RM120k dan varian Active ini berharga RM136,888.

Apa pun, mari kita lihatkan beberapa nota ringkas Amirul mengenai SUV kompak ini.

1. Rekaan moden, segar, dan functional

Antara tarikan utama mengenai Hyundai Kona adalah rekaannya yang unik dan tersendiri. Mungkin juga faktor jarang nampak di jalan raya, tapi bagi kami, ianya unik kerana bahasa rekaan yang digunakan oleh Hyundai.

Sebagai contoh, lampu depannya bukan terletak pada bucu atas seperti biasa sebaliknya di bawah berdekatan bampar. Unit lampu di bucu atas hanya menempatkan DRL LED (lampu nyalaan siang) dan lampu posisi.

Rekaan ini sebenarnya dapat dilihat pada model lain seperti Santa Fe.

Lagi satu, kami sukakan elemen rekaan pada Kona ini yang functional, atau mempunyai fungsi dan bukan sekadar ‘tayang’.

Antaranya adalah ‘air curtain’ yang akan menyalurkan udara dari bampar depan ke dalam gerbang roda seterusnya keluar melalui luar rim. Ini menjadikan Kona lebih mudah ‘menebusi’ udara pada kelajuan lebih tinggi.

Satu lagi elemen ialah beberapa benjolan atau bonggol kecil pada tiang-C yang akan membantu aliran udara lebih baik seterusnya mengurangkan ‘turbulence’ di cermin belakang.

2. Kabin tidak mengada, mutu binaan cukup baik

Apa yang kami suka mengenai Hyundai (dan Kia) ialah rekaan kabin mereka selalunya tidak ‘mengada’. Maksudnya di sini tiada garisan atau bentuk-bentuk dramatik dan terlalu luar biasa.

Semuanya tersusun kemas dan lebih ‘straight-forward’, seperti kenderaan Eropah. Tapi pada masa yang sama, mutu binaan cukup baik dengan suis, butang dan tombol yang terasa kemas dan solid.

Keluasannya mungkin tidak boleh lawan Honda HR-V dan Toyota Corolla Cross, tapi masih sangat selesa dan lebih luas sedikit berbanding Proton X50.

3. Korea negara teknologi

Sebagai sebuah pengeluar dari Korea yang terkenal dengan teknologi terkini seperti Samsung dan internet yang super-laju, Hyundai juga padat dengan teknologi.

Model Kona 2.0 Active ini khasnya dilengkapi sistem bantuan pemanduan SmartSense yang merangkumi pelbagai sistem keselamatan terkini.

Antara yang penulis rasakan sangat berguna adalah Blind Spot Monitoring (dengan bantuan stereng), Door Opening Warning dan Rear Seat Reminder terutamanya anda selalu bawa ahli keluarga.

4. Kualiti pemanduan antara terbaik

Ini sesuatu yang tak dapat disampaikan sepenuhnya atas kertas, anda yang perlu cuba sendiri. Pemanduan Hyundai Kona menggabungkan elemen sporti dan keselesaan dengan cukup baik.

Semasa dipandu perlahan, anda boleh rasakan ‘jiwanya’ melalui stereng dan suspensi belakang bila melalui bonggol. “Oh, ini mesti sporti ni..” kata penulis dalam minit pertama memandu Kona ini.

Kemudian bila dipandu lebih laju, SUV kompak ini terasa semakin ‘hidup’ dan tampak selesa diperah dan kemudian mengambil selekoh. Walaupun menggunakan suspensi belakang jenis torsion beam, talaannya cukup baik untuk memberikan kawalan badan yang diperlukan.

Tiada olengan atau pergerakan luar jangkaan. “Boleh potong tang Kona…”

Oh ya, enjin 2.0-liter naturally-aspirated MPI menjana 149hp dan 180Nm tork cukup seimbang dengan Kona, tidak underpowered dan tidak terlalu berkuasa. Ianya menggunakan transmisi automatik 6-kelajuan iVT (dibangunkan sendiri oleh Hyundai), sejenis CVT dengan tali sawat jenis besi.

Kotak gear iVT ini juga sangat cekap dan lancar, antara yang terbaik dalam kelasnya.

5. Berbaloi?

Bagi kami, Hyundai Kona ini sangat berbaloi. Kenapa? Harganya kompetitif berbanding pesaingnya, tidak terlalu mahal. Kemudian ia mendapat jaminan 5-tahun/300,000km serta servis percuma 3-tahun/50,000km.

Hyundai Kona juga merupakan sebuah SUV yang senyap, selesa, dan agak menjimatkan bahan api. Kami tidak sempat habiskan minyak yang diberikan Hyundai-Sime Darby Motors tetapi dengan lebih 400km dipandu, masih berbaki suku dalam tangki.

Paling penting sekali bagi pendapat penulis, tarikan Hyundai Kona adalah kelainan. Ia sebuah kenderaan untuk anda yang mementingkan gaya dan tidak mahu sama macam orang lain.

“Tak ramai, tapi kami ada,” begitu. Boleh?

Jemput ke pautan di sini untuk tonton video ringkas kami.

 

Spesifikasi Hyundai Kona 2.0 Active

Harga: RM136,888
Enjin: 2.0-liter naturally-aspirated Smartstream G20 MPI
Kotak gear: Automatik 6-kelajuan iVT (Intelligent Variable Transmission)
Kuasa: 149hp @ 6,200rpm
Tork: 180Nm @ 4,500rpm
Pecutan 0-100km/j: 9.7 saat

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved