fbpx

Mazda dedah teaser sedan elektrik, bakal ganti Mazda6?

Changan-Mazda-Teaser-China-1-2048×1067

Di China, syarikat usahasama Changan Mazda mendedahkan gambar acah yang memperlihatkan bentuk badan model sedan baharu yang akan muncul di acara Beijing Auto Show tahun ini.

Menurut laporan media tempatan, sedan Mazda terbaharu itu akan dibina berdasarkan pelantar EPA1 yang dibangunkan oleh Changan, dan berkemungkinan besar berkongsi asas yang sama dengan model sedan Deepal SL03.

Untuk pasaran automotif terbesar di dunia itu, Deepal SL03 boleh didapati dalam versi elektrik bateri, dengan motor elektrik berkuasa 218 hp dan jarak gerak sehingga 700 km.

Sementara versi penambah jarak EREV pula menggandingkan enjin 1.5 liter NA, motor elektrik berkuasa 258 hp dan pek bateri NMC yang menawarkan jarak gerak sehingga 1,200 km.

 

 

Lebih menarik perhatian, Mazda telah pun mendaftarkan tanda dagang EZ-6 dan EZ-60 di pasaran China, di mana EZ-6 berkemungkinan besar merujuk kepada sedan elektrik yang bakal dilancarkan kelak, disusuli dengan sebuah SUV berkuasa elektrik.

Sementara itu, di Eropah Mazda turut mendaftarkan tanda dagang “Mazda 6e“, mencetuskan khabar angin tentang kemunculan model generasi baharu sedan saiz pertengahan itu.

Namun, tidak dapat dipastikan sama ada generasi baharu Mazda6 itu berkait rapat dengan model Changan, atau dibangunkan serba baharu untuk pasaran Eropah.

 

Deepal SL03

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved