fbpx

EV Ferrari tidak akan senyap, adakah bising macam sebuah Ferrari asli?

Ferrari Esperienza 296 GTB 2022 32

Apa yang terbayang apabila nama Ferrari melintas dalam kotak fikiran?

Barisan ‘kuda’ yang mampu memecut pantas dan dalam masa yang sama mempunyai runut bunyi yang cukup garang dan agresif.

Namun, apa yang akan terjadi sekiranya Ferrari hadir dengan model kenderaan elektrik (EV) pertama mereka tahun hadapan? Tanpa bantuan enjin, adakah ia masih berbunyi macam sebuah Ferrari sejati?

 

Ferrari 296 GTB, sebuah supercar plug-in hybrid (PHEV)

 

Menurut CEO-nya, Benedetto Vigna dalam satu temubual bersama Squawk Box Europe CNBC menjelaskan, Ferrari akan tetap berusaha mengekalkan aspek prestasi dan penggayaan yang unik pada barisan EV mereka kelak.

Vigna menambah, Ferrari sedang membangunkan sistem bunyi unik untuk dipadankan pada model-model EV berdasarkan paten yang telah didaftarkan pada tahun 2023.

Teknologi ini membolehkan Ferrari bereksperimentasi dengan banyak perkara, dan dalam masa yang sama tidak menjadikan sesebuah EV Ferrari itu senyap macam tipikal EV jalanan.

Beliau turut yakin syarikat itu mampu menawarkan pengalaman pemanduan yang istimewa dengan memanfaatkan teknologi terkini dengan cara yang tersendiri.

 

 

Dalam pada itu, Vigna berpendapat enjin pembakaran dalaman (ICE) tidak akan pupus begitu sahaja dari pasaran kereta mewah.

Jenama Prancing Horse itu akan terus menawarkan barisan model berenjin pembakaran dalaman, hibrid dan BEV di mana 60 peratus daripadanya terdiri daripada kenderaan berelektrik.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved