fbpx

Tesla jual seunit kereta sahaja di Korea pada Januari

tesla model y

DI Malaysia, Tesla nampaknya disanjung tinggi oleh pengguna dan peminat kenderaan elektrik (EV) namun di Korea Selatan, lain pula ceritanya.

Menurut Free Malaysia Today, pengeluar EV dari Texas itu hanya berjaya menjual seunit Model Y pada Januari lalu berikutan kebimbangan mengenai keselamatan, harga dan infrastruktur pengecasan.

Data daripada badan penyelidik yang berpangkalan di Seoul, Carisyou dan kementerian perdagangan Korea menunjukkan penjualan pada bulan itu merupakan prestasi terburuk Tesla sejak Julai 2022.

Menurut Carisyou lagi, jumlah pendaftaran EV baharu di negara itu pada Januari 2023 merudum sebanyak 80% berbanding Disember 2022.

Difahamkan, sambutan untuk EV di Korea Selatan perlahan akibat kadar faedah dan inflasi yang lebih tinggi yang memaksa pengguna untuk mengekang perbelanjaan.

Selain itu, kebimbangan tentang kebakaran bateri dan kekurangan pengecas pantas turut menjadi faktor penyumbang kepada penurunan permintaan EV di sana.

Lee Hang-Koo, ketua Institut Teknologi Konvergensi Automotif Jeonbuk berkata kebanyakan orang Korea yang inginkan keret Tesla sudah pun membelinya.

Malah beliau mendakwa, sesetengah orang Korea tidak menyukai Tesla dan bimbang tentang kualiti pengeluaran selepas mendapat tahu sebahagian daripadanya dibuat di China.

Lee juga berkata bahawa ramai orang mengelak daripada membeli kenderaan pada bulan Januari kerana mereka mahu menunggu pengumuman subsidi daripada kerajaan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved