fbpx

Pemilik EV di Norway ada cara tersendiri hadapi musim sejuk

sumber: Norks elbilforening

Cuaca sejuk yang melanda Chicago serta beberapa tempat di Amerika Syarikat sedikit sebanyak memberikan kesan kepada penduduk, terutama pemilik EV Tesla.

Ini kerana beberapa portal media melaporkan sebilangan besar kereta elektrik Tesla tersadai di beberapa buah stesen pengecasan pantas DC.

Ada pemilik yang merungut kerana kereta mereka sukar untuk dicas, dan tempoh pengecasan yang jauh lebih lama daripada kebiasaan.

Jadi, adakah kereta elektrik langsung tidak sesuai untuk kegunaan musim sejuk?

Jawapan tersebut mungkin ada pada rakyat Norway, salah satu negara dengan kadar penerimaan EV yang tertinggi dalam dunia.

 

sumber: Electrek

Norway juga merupakan salah satu negara yang paling sejuk, namun jarang sekali kita dengar insiden membabitkan pemilik kereta elektrik di sana.

Berdasarkan laporan The New York Times, pemandu-pemandu EV di Norway telah dibiasakan dengan amalan memanaskan kereta terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan dalam keadaan cuaca beku.

Selain daripada itu, menurut penasihat Norwegian Electric Vehicle Association Lars Godbolt berkata, infrastruktur pengecasan yang telah dipertingkatkan sejak beberapa tahun yang lalu turut menyumbang kepada tempoh masa menunggu yang lebih singkat.

Namun, fakta yang harus anda tahu ialah kebanyakan penduduk di Norway tinggal di kawasan rumah bertanah, di mana 90 peratus daripada pemilik EV mempunyai kemudahan pengecasan di rumah masing-masing.

Seperkara lagi, penduduk Norway biasanya menghabiskan masa 30 minit sahaja secara purata dari rumah ke tempat kerja, berbanding tempoh satu jam atau lebih oleh penduduk Amerika Syarikat.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Wow, fantastic weblog layout! How long have you been running a blog
    for? you make running a blog glance easy. The full look of your website is excellent, let alone the content!
    You can see similar here sklep internetowy

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved