fbpx

Nissan Hyper Force mungkin akan jadi GT-R generasi baru menjelang 2030

nissan hyper force 21

Tahukah anda, Nissan GT-R (tiada kaitan dengan Skyline GT-R) merupakan antara model tertua Nissan yang masih lagi terjual sehingga sekarang, sejak ia diperkenalkan pada tahun 2007.

Biarpun agak berusia, Nissan GT-R sebenarnya masih lagi menunjukkan prestasi jualan yang memberangsangkan pada tahun 2023 dengan peningkatan sebanyak 584 peratus di Amerika Syarikat.

Satu persoalan yang kerap ditanya, bilakah generasi baharu GT-R akan muncul?

 

 

Pada acara Japan Mobility Show 2023 beberapa bulan yang lalu, Nissan memberikan bayangan kehadiran GT-R generasi baharu menerusi model Hyper Force.

Ia merupakan sebuah supercar dengan rekaan yang agak agresif, tetapan dua motor elektrik, sistem pacuan semua roda dan kuasa yang mampu mencecah 1,341 hp.

Kini, syarikat itu memberikan petunjuk konsep tersebut mempunyai peluang untuk direalisasikan menjadi model produksi sebenar menjelang tahun 2030.

 

 

Dalam temubual bersama Autocar, pengarah rekaan program Nissan Giovanny Arroba merujuk Hyper Force sebagai “satu impian berani tapi nyata untuk dicapai menjelang akhir dekad”.

Beliau menambah, reka bentuk, perkadaran, dan stance Hyper Force tidak direka berdasarkan fantasi semata-mata.

Sementara itu, ketua produk global Nissan Ivan Espinosa sebelum ini mendedahkan perancangan untuk menantikan saat teknologi bateri keadaan pejal (solid-state battery) menjadi matang sebelum melancarkan GT-R berkuasa elektrik.

Espinosa juga tidak menolak kemungkinan untuk menambah motor ketiga atau keempat pada GT-R baharu, sementara varian Nismo pula mungkin akan mempunyai kapasiti bateri yang kecil untuk mengurangkan berat badan.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved