fbpx

BYD edar lebih 3 juta kenderaan tenaga baharu tahun 2023, kalahkan Tesla Q4 dalam jualan EV

BYD Fang Cheng Bao Leopard 5 01

Sementara Tesla mengekalkan kedudukannya sebagai pengeluar kenderaan elektrik (EV) terbesar di dunia tahun 2023, pesaingnya BYD mencatatkan rekod baharu sebagai pengeluar kenderaan tenaga baharu di peringkat global.

Sepanjang tahun 2023, BYD berjaya mengedarkan kira-kira 3,024,417 unit kenderaan tenaga baharu, merangkumi EV, hibrid dan kenderaan berkuasa hidrogen.

Pencapaian ini sekaligus meletakkan BYD di dalam senarai 10 pengeluar kenderaan terbesar di dunia.

 

Daripada jumlah tersebut, 1.57 juta unit terdiri daripada kenderaan elektrik (sebagai perbandingan, Tesla menjual 1.8 juta unit), manakala 1.4 juta lagi terdiri daripada kenderaan plug-in hybrid (PHEV).

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, BYD secara konsisten merapatkan jurang yang ditinggalkan oleh Tesla.

Pada tahun 2022, angka jualan BYD kurang 400,000 unit berbanding Tesla, di mana perbezaan antara BYD dan Tesla berjaya dikurangkan lagi menjadi hampir separuh pada tahun 2023.

Malah pada suku keempat tahun 2023, BYD berjaya memintas Tesla dari segi jualan EV, memberikan petanda cabaran besar bakal menanti pengeluar EV dari Amerika Syarikat itu untuk terus menjadi peneraju pada tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved