fbpx

BYD bakal pintas Tesla sebagai pengeluar EV terbesar dunia – laporan

assembly-line

Setelah sekian lama Tesla memegang gelaran sebagai pengeluar EV terbesar dunia, keadaan tersebut mungkin akan berubah sedikit masa lagi.

Ini kerana menurut laporan Bloomberg, syarikat China BYD dijangka akan memintas Tesla dalam tempoh beberapa bulan lagi.

Berbanding Tesla, BYD mempunyai kelebihan dari segi penawaran model yang lebih inovatif pada harga yang lebih mampu milik, membolehkan mereka menjual kenderaan dalam volum yang lebih tinggi.

 

Di China sendiri, BYD kekal mendominasi carta jualan kenderaan tenaga baharu untuk tempoh 18-24 Disember 2023 dengan mengalahkan Tesla di tempat kedua.

Sepanjang tempoh tersebut, BYD telah mendaftarkan sebanyak 63,900 unit kenderaan, peningkatan sebanyak 23.6 peratus berbanding minggu terdahulu, diikuti Tesla (18,500 unit EV) dengan peningkatan sebanyak 1.09 peratus.

Untuk tempoh antara 1 hingga 24 Disember, BYD telah berjaya menjual sebanyak 180,000 unit EV di China, sementara Tesla pula mencatatkan jumlah jualan sebanyak 60,200 unit EV untuk tempoh yang sama.

 

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved