fbpx

EV pertama Xiaomi mampu gerak sejauh 800 km!

GBfHN4qWwAAMDG2

Pengeluar peranti pintar China, Xiaomi dijangka akan melancarkan model kereta elektrik pertama SU7 dalam masa terdekat.

Berdasarkan info daripada laman CNEVPost, sedan coupe itu dikatakan mempunyai jarak gerak sejauh 800 km.

Xiaomi SU7 boleh didapati dengan dua saiz pek bateri, iaitu 73.6 kWh (BYD) dengan dua pilihan jarak pemanduan, iaitu sejauh 628 km dan 668 km, serta kapasiti 101 kWh (CATL) yang menawarkan jarak gerak 750 km dan 800 km.

Dari segi ukuran, Xiaomi SU7 merupakan sebuah model sedan saiz pertengahan dengan dimensi sepanjang 4,997 mm, lebar 1,963 mm, tinggi, 1440 mm dan jarak antara roda sepanjang 3,000 mm.

Di pasaran China, saiz SU7 adalah jauh lebih besar berbanding sedan Tesla Model 3 dan Nio ET5.

Difahamkan terdapat tiga varian utama yang bakal ditawarkan kepada pengguna, iaitu SU7, SU7 Pro dan SU7 Max.


Varian asas SU7 akan dilengkapi dengan pek bateri lithium-ion phosphate yang dibekalkan oleh BYD, serta menampilkan motor elektrik tunggal.

Sementara dua lagi varian (SU7 Pro & Max) pula mendapat bateri lithium ternary-ion daripada CATL, di mana kedua-dua varian tersebut bakal menerima tetapan dua motor elektrik.

Dalam laporan yang sama, Xiaomi bakal melancarkan dua model tambahan menjelang tahun hadapan, selepas pelancaran SU7 yang lebih dikenali dengan kod dalaman Modenat.

Model kedua (kod dalaman Lemang) pula merupakan sebuah kenderaan elektrik bateri (BEV) yang sama seperti Modenat, sementara model ketiga (kod Kunlun) merupakan sebuah kenderaan hibrid.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved