fbpx

Toyota Gazoo Racing S6R3 catat lebih 10,000 pengunjung, empat juta penonton

tgr s6r3 day 2 01

MUSIM keenam bagi Toyota Gazoo Racing Festival melabuhkan tirainya hujung minggu lalu dengan meraikan para peminat, pasukan, dan pelumba yang menjadikan siri itu sebagai salah satu perlumbaan one-make paling utama di negara ini.

Pusingan finale selama dua hari itu yang diadakan di Litar Antarabangsa Sepang mencatatkan lebih 10,000 pengunjung dan sejumlah empat juta penonton online.

Malah UMW Toyota Motor Sdn Bhd juga dikurniakan anugerah oleh Motorsports Association of Malaysia (MAA) atas usaha mereka mempromosikan sukan permotoran kepada orang awam dan menyumbang kepada pembangunan bakat-bakat baharu dalam bidang ini.

“Format one-make race akan dikekalkan dan ditambah baik untuk masa depan. Ini bagi mengekalkan objektif kami yang bukan sahaja menjadikan perlumbaan ini adil dan bergantung kepada kemahiran, tetapi juga menjadikan sukan permotoran lebih mudah disertai dari segi kos,” kata Datuk Ravindran, Presiden UMW Toyota Motor.

Sejumlah 45 pemandu berentap dalam kesemua kelas perlumbaan iaitu Super Sporting, Sporting, Rookie, dan Promotional. Kesemua pelumba menggunakan peluang pusingan akhir ini untuk merebut takhta juara Season 6 dalam kelas masing-masing.

Toyota Gazoo Racing Festival pusingan akhir ini dibuka untuk orang awam dan menyajikan pelbagai aktiviti di dalam dan luar litar.

Selain aksi perlumbaan, pengunjung juga dapat bersama selebriti dalam sesi meet and greet, selain melawati pelbagai gerai makanan serta jualan Tempatan Fest.

Pusingan akhir ini menyaksikan aksi pertama bagi jentera lumba GR Vios Challenge generasi baharu dalam kelas Promotional. Bermula Season 7, kesemua pasukan dalam kelas-kelas lain juga akan menggunakan jentera lumba baharu ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved