fbpx

Ingatkan Ducati SuperSport 950, rupanya Ducasu DK400

Ducasu DK400 03

TIDAK dinafikan bahawa China adalah antara kuasa besar dalam pembangunan teknologi dalam sektor automotif masa kini. Namun begitu, masih ada beberapa pengeluar dari negara itu yang suka mengambil jalan mudah dengan meniru produk pengeluar lain.

Sebagai contoh, lihat sahaja motosikal Ducasu DK400 ini. Sekali imbas sahaja, anda pasti tahu bahawa ia ditiru dari Ducati SuperSport 950.

Lebih pelik lagi, peniruan itu tidak terhad kepada aspek reka bentuk motosikal itu sahaja kerana nama syarikat, logo dan tulisan yang digunakan juga terang-terang diambil daripada Ducati.

Berikut adalah logo kedua-dua syarikat tersebut. Hampir sama, bukan?

Foto: RideApart

Siapa sebenarnya Ducasu? Menurut laman sesawang syarikat itu, ia merupakan salah satu daripada jenama yang dimiliki oleh Shanghai Jianshe Motorcycle Technology Company Limited.

Tidak pasti bila jenama Ducasu ini diasaskan namun syarikat induk itu telah wujud sejak 1994 lagi. Ia mendakwa mempunyai tiga kilang pembuatan (Tianjin, Wuxi dan Xuzhou), enam kilang pengeluaran dan enam pusat R&D, dengan lebih 2,000 kakitangan dan kapasiti pengeluaran bulanan sebanyak 100,000 unit.

Berbalik kepada DK400, ia sememangnya mempunyai reka bentuk yang mirip SuperSport 950 terutamanya jika dilihat pada lampu hadapan, fairing dan ekzos.

Malah, unit berwarna putih yang dipaparkan ini juga tampil dengan aksen berwarna merah dan hijau yang sering digunakan oleh Ducati sebagai penghormatan kepada negara kelahirannya iaitu Itali.

Walaupun kelihatan seperti SuperSport 950, DK400 bukanlah tandingannya dari segi spesifikasi. Ini kerana ia hanya mempunyai 30 hp dan 28.5 Nm, jauh berbeza jika dibandingkan dengan jentera Itali itu yang mempunyai 110 hp dan 93 Nm.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved