fbpx

Jentera lumba GR Vios Challenge generasi baharu dengan platform DNGA bakal bersaing dalam Season 7

toyota vios cup 2023 02

JENTERA lumba GR Vios Challenge generasi terbaharu didedahkan secara rasmi semalam di Litar Antarabangsa Sepang, diasaskan dari Toyota Vios 2023 dengan platform DNGA (Daihatsu New Global Architecture).

Dipersembahkan dalam pusingan akhir Festival Toyota Gazoo Racing yang berlangsung hujung minggu ini (30 September hingga 1 Oktober 2023), GR Vios itu bakal digunakan sepenuhnya oleh semua pelumba dan pasukan Vios Challenge Season 7 tahun depan.

Tetapi untuk perlumbaan hujung minggu ini, para pelumba selebriti dalam Promotional Class menjadi kumpulan pertama ‘merasmikan’ GR Vios baharu itu di litar.

GR Vios ini akan terus menggunakan enjin 1.5-liter yang kita sudah sedia kenal, dengan kotak gear manual 5-kelajuan. Tetapi dengan platform DNGA baharu, ia membawakan sebuah pelantar yang lebih tegar, stabil, serta aerodinamik lebih baik untuk para pelumba.

Penambahbaikan di bahagian casis memberikan pengendalian jauh lebih baik menurut Toyota, menjadikan Vios ini lebih stabil di selekoh, lebih responsif dari imput pemandu, dan mampu mencatatkan pusingan masa lebih pantas.

Selain enjin dan kotak gear manual yang dikira sama dengan kereta yang dijual bilik pameran, naik taraf di bahagian lain menjadikan Toyota Vios ini sebuah jentera lumba yang kompetitif. Antaranya adalah roll-cage 6-poin, tempat duduk lumba, dan tali pinggang 6-poin yang mematuhi piawaian FIA.

Vios ini juga mendapat sistem ekzos perlumbaan, suspensi talaan lumba, LSD (limited-slip differential), dan beberapa kelengkapan lain. Perincian adalah seperti di bawah:

Semua pasukan dan individu yang menyertai Vios Challenge kini boleh membeli kereta baharu untuk perlumbaan Season 7 tahun depan.

Selama enam musim perlumbaan setakat ini, GR Vios Challenge telah menjadi siri perlumbaan sedan one-make yang utama, menarik bukan sahaja pelumba berpengalaman malah menjadi medan bangkitnya bakat-bakat baharu dalam sukan permotoran negara ini.

Bagi pasukan dan pemandu yang ingin membuat pendaftaran Season 7 serta pembelian kereta baharu, bolehlah menghubungi Race Management di talian 016-367 3300 (Janet).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved