fbpx

Pelumba muda mula tunjuk taring dalam GR Vios Challenge S6R1

tgr s6r1 sporting 03

PERLUMBAAN pembukaan untuk GR Vios Challenge musim keenam (S6) menyaksikan bakat-bakat muda mula menunjukkan taring mereka dalam kesemua empat kelas.

Dalam pusingan yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang itu, ada pelumba yang memperoleh podium dalam kedua-dua hari perlumbaan, sementara ada juga yang berhadapan kesukaran seperti penalti dan insiden tidak diingini.

Tetapi yang jelas, ia menunjukkan pelumba muda telah mempamerkan rentak yang cukup pantas.

“Dalam permulaan musim keenam ini, kita sudah dapat melihat banyak pelumba muda menunjukkan dominasi mereka terutamanya dalam kelas Sporting (amateur) dan Super Sporting (profesional). Ini satu perkara positif dalam sukan ini,” kata Presiden UMT Toyota Motor, Datuk Ravindran K.

Ini disebabkan format unik GR Vios Challenge yang membariskan perlumbaan one-make, memberikan satu platform adil untuk semua pelumba.

Pelumba muda perlu cepat belajar selok-belok perlumbaan di samping barisan pelumba berpengalaman. Perlumbaan pada hari Sabtu dan Ahad lepas telah meraih lebih 3.5 juta tontonan, menampilkan lima selebriti baharu, enam pelumba rookie baharu, dalam grid 45 pelumba.

Super Sporting

Mitchell Cheah (Prima Pearl TD Racing) bermula di petak pertama Race 2 dalam format terbalik, membolehkannya mengetuai perlumbaan Super Sporting sepanjang 20 pusingan.

Dia tamat 0.4 saat di depan Putera Adam (Laser Motor Racing), dan di tempat ketiga ialah Hayden Haikal dari Axle Sport yang juga juara bertahan kelas Super Sporting.

Rookie

Dalam kelas Rookie, Ariff Azmi merangkul kemenangan Race 2 di depan Nazmir Azlan dan Iman Danish.

“Semalam (Race 1) saya di depan tetapi di separuh perlumbaan mengalami masalah ABS yang membuatkan saya jatuh ke tempat keenam, bukan suatu keputusan yang saya harapkan,” kata Ariff yang berusia 16 tahun.

“Perubahan dari karting kepada kereta sedan memang mencabar, tetapi ianya menjadi lebih baik dengan banyak bantuan dari GR Young Talent Development Program dan orang sekeliling grid perlumbaan,” tambahnya.

Gazoo Racing Yougn Talent Development Program bermula pada 2020 dan telah melahirkan 12 pelumba muda yang sangat berbakat antara umur 14 hingga 20 tahun.

Sporting

Dalam kelas Sporting pula, pelumba Race Rally KL, Mohd Syafiq Samsudin memanfaatkan permulaan petak depan untuk membina jarak sehingga 1.7 saat di depan Bradley Benedict Anthony (Crestmax Motorsport) dalam pusingan pertama.

Tetapi keluarnya Safety Car menghapuskan jarak yang dibinanya. Tiga pusingan kemudian, Syafiq membina semula jarak sebelum dikenakan penalti kerana false start.

Ini menyebabkan perlumbaan beralih kepada persaingan sengi tantara Bradely dan Nabil Azlan, juara Rookie musim kelima.

Bradley menjuarai perlumbaan 0.7 saat di depan Nabil, diikuti oleh Abdul Miqail di tempat ketiga.

Promotional

Race 2 dalam kelas Promotional dikatakan oleh pengulas perlumbaan sebagai “ZizanShukri Show” dimana pelakon Zizan Razak berentap dengan Shukri Yahaya di dua tempat teratas. Hanya 0.3 saat memisahkan kedua-dua pelumba ini.

Pendatang baharu Ezzrin Loy tamat di tempat ketiga dalam perlumbaan 18 pusingan itu, 13.3 saat di belakang.

Shukri berkata, “Saya akui Zizan pemandu yang lebih baik. Sukar untuk saya bukan sahaja memotongnya tetapi juga untuk ‘lari’ darinya bila saya di depan.”

Aksi GR Vios Challenge akan kembali lagi untuk pusingan kedua pada 2 hingga 4 Jun depan, juga akan berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved