fbpx

Volvo bawa kenderaan lebih selamat untuk Malaysia sejak 1966

volvo malaysia feature 01

HANYA sedekad setelah mencapai kemerdekaan, Malaysia ketika itu dalam rangka mengukuhkan kemunculan industrinya ke pentas dunia.

Ia termasuklah sebuah polisi automotif bagi mempercepatkan industrialisasi kebangsaan melalui kenderaan pemasangan tempatan (CKD) dan pembuatan komponen automobil.

Volvo Car Manufacturing Malaysia (dahulunya dikenali sebagai Swedish Motor Assemblies Sdn. Bhd.) merupakan antara yang pertama bertindak balas terhadap panggilan kerajaan Malaysia ke seluruh dunia untuk perpindahan teknologi, pembangunan kemahiran tempatan, dan pelaburan asing.

Mereka kemudiannya menjadi jenama kereta antarabangsa pertama yang membangunkan kilang pemasangan automotif di Malaysia.

Terletak di tengah-tengah Shah Alam, ia merupakan antara kilang pembuatan kereta pertama di Malaysia.

Kilang pemasangan Volvo memulakan operasinya pada Mac 1967 dengan pengeluaran Volvo 144 – kereta pertama yang dipasang di Malaysia, dan ia juga telah menandakan sebuah langkah besar untuk industri automotif negara.

Memandangkan Shah Alam juga merupakan lokasi pertama kilang Volvo di luar negara asalnya iaitu Sweden, hal ini merupakan sesuatu perkara yang bermakna untuk Malaysia.

Pemasangan tempatan Volvo 144 tersebut pantas diikuti oleh banyak lagi model seterusnya, menampilkan ciptaan-ciptaan hebat Volvo seperti tali pinggang keledar tiga mata dan Blind Spot Information System (BLIS) – ciri-ciri keselamatan yang kini merupakan piawaian dalam semua kereta moden pada hari ini.

Pada tahun 2016, Volvo Car Malaysia merupakan jenama kereta mewah pertama yang memperkenalkan kenderaan hibrid plug-in pemasangan tempatan (PHEV) melalui model Volvo XC90 Recharge – sebuah usaha yang menyokong cita-cita kerajaan untuk mentransformasikan Malaysia ke arah sebuah hub ASEAN untuk Kenderaan Jimat Tenaga ataupun Energy Efficient Vehicles (EEV).

Pada masa itu, Malaysia merupakan satu-satunya negara selain Sweden yang menjalankan pemasangan model serba baharu Volvo XC90 Recharge tersebut.

Pada tahun 2021, Volvo Car Malaysia telah pun menjadi pembuat kereta automotif pertama di Malaysia yang menawarkan rangkaian lengkap hibrid plug-in.

Pada tahun 2022, Volvo Car Malaysia menandakan sebuah titik perubahan untuk industri automotif Malaysia dengan pelancaran model Volvo XC40 Recharge Pure Electric, kereta elektrik penuh (EV) pertama yang melalui CKD di Malaysia.

Melalui kemampuan kilang pemasangan tempatannya, Volvo terus memacu landskap kenderaan elektrik bagi menyokong Rancangan Malaysia ke-12 (RMK12) dalam mencepatkan penggunaan EEV dalam kalangan rakyat Malaysia.

Malaysia juga menjadi hub Volvo untuk mengeksport model Pure Recharge ke seluruh rantau ASEAN melalui rangkaian eksport sedia adanya.

Walaupun Volvo merupakan jenama kelahiran Sweden, ia juga telah bertapak di Malaysia selama 57 tahun, kini menyambung misinya untuk memberikan para pemilik kereta kebebasan untuk bergerak dengan cara peribadi, mampan dan selamat.

Sejak pengumuman agenda elektrifikasinya pada tahun 2022, Volvo Car Malaysia bercita-cita untuk menawarkan kereta elektrik sepenuhnya menjelang tahun 2030 dan menjadi syarikat iklim neutral menjelang tahun 2040.

Volvo Car Malaysia ingin memperingati 57 tahunnya bersama Malaysia dengan promosi untuk kedua-dua rangkaian elektrik sepenuhnya dan hibrid semasa Hari Merdeka dan Hari Malaysia.

Bermula sekarang hingga 30 September 2023, pelanggan yang membeli model Volvo Recharge Pure Electric baharu (XC40 Recharge Pure Electric atau C40 Recharge Pure Electric) dengan Perkhidmatan Kewangan Kereta Volvo akan menikmati faedah pengurangan harga akhir serta-merta bernilai RM20,000 dengan penjimatan tambahan melalui kaedah pengurangan prinsipal.

Terdapat juga faedah daripada tempoh pembiayaan yang lebih pendek, iaitu tiada bayaran keluar selepas penyelesaian awal.

Promosi ini juga terpakai apabila anda memesan Volvo XC40 Pure Recharge atau Volvo C40 Pure Recharge dalam talian di https://shop.digitalvolvo.com/my/shop-online.

Pelanggan yang membeli mana-mana kenderaan elektrik hibrid Volvo dalam tempoh masa yang sama juga akan menikmati tawaran insurans kereta percuma dan VSP (Pelan Perkhidmatan Volvo 5 tahun) bernilai hampir RM20,000.

VSP ialah pakej servis kereta komprehensif bernilai RM12,900 yang meliputi lima sesi servis kereta pertama anda, termasuk barangan haus dan lusuh serta kos buruh, kemas kini perisian percuma dan pemeriksaan kesihatan kenderaan, manakala insurans kereta percuma untuk tahun pertama pula bernilai RM7,000.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved