fbpx

Inilah Mercedes elektrik sepenuhnya yang pertama buatan Malaysia, EQS 500 4Matic!

mercedes eqs 500 4matic ckd 03

SELEPAS pelancaran EQS 450+ tahun lepas, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) hari ini merasmikan pemasangan tempatan (CKD) model berkenaan.

Mercedes EQS 500 4Matic secara rasmi dipasang di kilang pemasangan MBM di Pekan, Pahang. Perasmian sedan EV premium itu dibuat oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz.

“Malaysia, sebagai salah satu hab pemasangan elektrik dan elektronik (E&E) di ASEAN, kini mengambil langkah memperkukuhkan posisinya dengan polisi, selain memantapkan ekosistem EV sedia ada,” kata Zafrul.

“Semua ini mendorong para pelabur membantu kita membangunkan industri EV di Malaysia, yang menyokong sasaran negara ini ke arah pelepasan GHG sifar menjelang 2050.

“Pelancaran kenderaan EV elektrik-bateri pertama versi CKD oleh MBM sesuatu yang dialu-alukan untuk Malaysia,” tambahnya.

Sagree Sardien, CEO dan Presiden MBM pula berkata: “Mercedes-Benz telah mencapai satu detik baharu dengan pelancaran kenderaan EV pertamanya, iaitu EQS 500 4Matic.

“Ini menyokong strategi perniagaan global kami dalam menawarkan rangkaian produk EQ yang komprehensif buat pelanggan kami dan menyumbang kepada penerimaan lebih baik di Malaysia,” kata Sardien.

Mercedes EQS 500 4Matic

Mercedes EQS merupakan sedan mewah EV pertama Mercedes. Varian EQS 500 4Matic menjadi model EQ pertama yang dipasang secara CKD di Malaysia. Ia hadir dengan silhouette berbentuk coupe, dengan garisan sisi berotot dan rekaan kemas serta elegan.

EQS 500 seperti pada namanya, merupakan model lebih berkuasa dari EQS 450+ yang dilancarkan di Malaysia tahun lepas. Varian ini menjana 300kW (443hp) dan 855Nm tork dari dua motor, dengan pacuan semua-roda. Pecutan ke 100km/j boleh dibuat dalam 4.8 saat sahaja.

EQS 500 4Matic ini mendapat kuasanya dari bateri lithium-ion berkapasiti 107.8kWh, dan ini menawarkan jarak pemanduan sehingga 696km.

Tidak seperti EQS 450+ yang mendapat kemasan AMG, EQS 500 pula diberikan kemasan Electric Art line yang memberikannya rupa dan penampilan lebih elegan. Ini termasuk star pattern pada gril, rim 5-bilah 20-inci, dan bumbung panoramik gelungsur.

Kelengkapan dalaman pula merangkumi lampu pencahayaan suasana, stereng balutan kulit Nappa, paddlshifter galvanised, kemasan kayu anthracite, kesemuanya memberikan gabungan keselesaan dan kemewahan.

Dari segi pengecasan, Mercedes EQS 500 menyokong sehingga 200kW untuk pengecasan pantas, membolehkannya dicaj dari 10 hingga 80 peratus dalam hanya 31 minit.

Ciri lain pada EQS 500 termasuklah Driving Assistance Plus Package, Active Distance Assist, Active Lane Keeping Assist, Active Steering Assist, PRE-SAFE, URBAN GUARD, dan MBUX Hyperscreen.

Mercedes EQS 500 4Matic dijual pada harga RM648,888. Dalam majlis pelancaran yang sama, para pengamal media juga dibawa melawat fasiliti pemasangan CKD bagi model EQS.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved