fbpx

Ini ruang dalaman smart #1 – Rekaan minimalis, sistem audio Beats dengan 13 pembesar suara

smart #1 19

BEBERAPA minggu lepas kami siarkan gambar rasmi smart #1 (disebut sebagai hashtag one), kali ini kami dibenarkan untuk menyiarkan gambar kabin pula.

Apa yang menarik? Tidak seperti smart tahun 90an dan awal 2000 dulu, kali ini jenama merupakan hasil kerjasama 50:50 antara Mercedes-Benz dan Geely. Mercedes bertanggungjawab untuk reka bentuk, manakala Geely untuk kejuruteraan.

Ruang dalaman smart #1 mendapat ciri premium dan terkini tetapi agak unik dengan cara mereka sendiri. Antaranya ‘persembahan’ lampu semasa anda mahu membuka pintu (tanpa bingkai), kokpit dengan paparan infotainmen 12.8-inci di tengah, dan paparan instrumen 9.2-inci untuk pemandu.

Terdapat juga Head Up Display, lampu ambien dengan 64 warna (seperti Mercedes), dan rekaan keseluruhan yang nampak ‘muda’, seperti kereta ini disasarkan untuk golongan muda dan keluarga baharu.

 

Ciri premium lain termasuklah bumbung panoramik halo yang menurut Pro-Net, terbesar dalam segmennya. Smart #1 juga didatangkan dengan sistem audio Beats dengan 13 pembesar suara, pertama dalam industri automotif. Jangan main-main.

Dalam paparan infotainmennya, terdapat maskot seperti musang comel yang berinteraksi dengan anda apabila anda menggunakan arahan suaran. Paparan skrin tengah ini penuh warna, berdefinisi tinggi dan mempunyai tema ceria.

Sambungan Android Auto dan Apple Carplay juga standard, selain sistem pendingin hawa dwi-zon, penapis kabin N95, dan sistem ADAS penuh.

Keseluruhan kabin smart #1 ini jelas terdapat kesan dari rekaan Mercedes, dan dapat dirasakan kualiti binaannya cukup tinggi dan premium.

Saiz EV ini adalah seperti MINI Countryman atau Honda HR-V. smart #1 dilengkapi dengan lampu LED matriks, gril depan bercahaya, dan lampu LED belakang jenis bar melintang. Kesemua lampu luaran ini akan menyala dengan kesan grafik khas semasa anda membuka/mengunci kereta atau memainkan muzik.

Unit yang anda lihat ini merupakan varian pertengahan iaitu Premium, dan terdapat juga varian asas serta Brabus. smart #1 Premium dipacu oleh motor tunggal di belakang dengan output 272hp dan 343Nm tork, mampu memecut ke 100km/j dalam 6.7 saat.

Kuasa dibekalkan oleh bateri 66kWh dan membolehkan kereta ini dipandu sehingga 440km setiap cas. Untuk pengecasan pula, ia menyokong DC sehingga 150kW, jadi 10 hingga 80 peratus boleh dicapai dalam hanya 30 minit. Tetapi menggunakan AC 22kW akan memerlukan kira-kira tiga jam.

Berapa agaknya harga smart #1 selepas dilancarkan secara rasmi nanti? Boleh saing dengan Tesla Model Y?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved