fbpx

Honda HR-V 1.5 Turbo semakin garang dan berani – Pandu uji

honda hr-v 1.5 turbo thumb

BILA kami siarkan beberapa gambar Honda HR-V baharu ini bersama penulisan pendek di Facebook, kami perasan rata-rata tidak menggemari rupa dan penampilan SUV ini. Ada yang berkata bongkok, lampu belakang penyet, dan lebih menggemari rupa bentuk HR-V generasi sebelum ini.

Hairan juga. Ya betul, kecantikan itu sesuatu yang subjektif dan “beauty is in the eye of the beholder” bak kata pepatah orang putih. Tapi bagi penulis, penggayaan Honda HR-V generasi inilah paling kemas setakat ini.

Sporti tanpa terlalu mencuba

Bagi penulis, Honda HR-V generasi baharu ini engan garis-garis lurus, lampu depan dan belakang nipis, tampil cukup moden malah dapat dirasakan sedikit elemen ‘Eropah’ padanya.

Gabungan gril depan dan lampu sepet membuatkan HR-V lebih serasi dengan bahasa rekaan model-model global Honda terkini. Kemudian lampu belakang dengan elemen tiga dimensi dan light bar yang memanjang ke tengah lalu bertemu di lencana, memang cantik dan begitu dinamik.

Pelengkap kepada gaya luaran ini adalah rim hitam 17-ini berwarna hitam serta ekzos berkembar. Honda semakin berani bawakan imej sporti pada model-model seperti HR-V dan Civic 1.5 RS yang mendapat rim hitam, kena dengan jiwa penulis. Tak perlu tukar rim selepas tiga bulan beli kereta.

Dan ekzos berkembar juga memang kena dengan gaya keseluruhan kereta ini. HR-V lama ada ekzos berkembar? Tak ada, bukan. Dan anda semua lihat sahaja HR-V 1.5 Turbo berwarna Meteoroid Grey ini, garang habis.

Oh ya, penulis suka juga sentuhan perincian seperti grafik seolah-olah graf di bahagian bawah gril depan. Menurut Honda, ia merujuk kepada slogan Amp Up Your Life. Gimik atau apa-apa sajalah, tetapi ia memang unik.

Cuma pembuka pintu belakang yang tinggi itu tetap menjadi masalah untuk anak kecil membukanya. Tetapi kita sebagai orang dewasalah yang sepatutnya tolong, bukan? Dan ini juga salah satu ‘pengorbanan’ untuk kita dapat kereta yang berupa sporti.

Kabin tipikal Honda, tapi lebih umph

Kabin tipikal Honda di sini bermaksud ia tetap luas dan mementingkan penumpang dalam. Rekaan papan pemuka dan konsol tengah kini mendapat garis dan permukaan lurus menampakkannya lebih minimalis, moden, dan luas.

Tiada rungutan untuk penumpang depan dan belakang. Konsol tengah memakan ruang kaki sedikit untuk berikan rasa fokus kepada pemanduan, dengan tombol gear agak tinggi.

Cuma warna dalaman serba hitam mungkin nampak sedikit membosankan atau sempit untuk sesetengah orang. Bagi penulis, ia padan dengan mood yang dipaparkan pada rupa luaran, jadi tiada perubahan perasaan bila masuk ke dalam.

Lebih umph pula bermaksud kini terasa semakin premium secara keseluruhan. Sebagai contoh, corong pendingin hawa disepadukan dengan corong mendatar di sepanjang papan pemuka, walaupun bahagian keluar udara masih kecil seperti biasa.

Kemudian rasa kualiti sentuhan butang-butang dan tombol juga lebih baik dari HR-V generasi sebelum ini. Anda cuba sahaja pulas butang pelaras pendingin hawa, fuh puas hati betul. Ada kereta lebih RM150,000 pun tidak rasa sesedap ini.

Dan penulis paling suka sistem peresap udara atau Air Diffusion System, dan HR-V menjadi model Honda pertama dilengkapkan dengan benda alah ini. Sistem ini membolehkan anda melaras aliran udara dari pendingin hawa sama ada mahu udara lurus terus, atau dikitarkan secara menyeluruh dalam kabin.

‘Pergi’ sepadan dengan rupa

Honda HR-V kali ini bukan sekadar gaya, tetapi mampu dipandu sama seperti rupa yang dibawakannya. Buat pertama kali juga, HR-V mendapat pilihan enjin 1.5 turbo seperti yang kami pandu uji ini.

Ianya enjin yang terbukti, sudah dipakai pada CR-V dan Civic FC sejak 2016. Jika dulu enjin ini menerima pandangan skeptikal rakyat Malaysia dan Geng Baik Beli, “Boleh ke bawa body besar”, “Boleh ke panjat Genting”. HR-V pula keluar di zaman enjin 1.5 VTEC Turbo ini sudah mendapat kepercayaan.

Ia mempunyai output 174hp dan 240Nm, sedangkan CR-V yang besar pun tiada masalah, apalah sangat HR-V segmen-B ini. Dan ia sebenarnya menjadikan HR-V lebih mengujakan dipandu dan lincah dalam kebanyakan keadaan.

Ditambah pula dengan adanya mod pemanduan; Normal dan Sport menjadi kegemaran penulis, mengikut kesesuaian. Kotak gear CVT pula boleh dikatakan antara paling baik dalam segmennya.

Hampir tidak terasa rubber band effect, seolah-olah tiada pembaziran kuasa. Jika 174hp dibekalkan, dirasakan seperti kesemua 174hp itu sampai ke tayar, untuk ‘melonjakkan’ kereta ke depan.

Penulis juga cukup seronok bermain dengan paddleshifter HR-V 1.5 Turbo ini. Ia berjaya ‘meniru’ kesan pertukaran gear automatik torque converter, sama ada dalam upshift semasa memecut atau downshift semasa membrek.

 

Kemudian bila anda dalam mod pertukaran gear secara manual dan mod Sport, ‘gear’ akan kekal di situ selagi anda tidak menarik mana-mana paddleshifter kiri atau kanan. Karakter ini biasanya ada pada kereta sports sebenar atau kereta yang lebih premium dimana kotak gear tidak tergesa-gesa mahu kembali ke mod automatik.

Ini secara tidak langsung menjadikan paddleshifter Honda HR-V 1.5 Turbo ini lebih bermakna, bukan hiasan sekadar modal sembang kedai kopi semata-mata.

Oh ya, walaupun boleh dikatakan laju dan bertenaga, ia tetap sebuah enjin yang senyap dalam keadaan pemanduan biasa.

Kesimpulannya, Honda HR-V baharu ini masih membawakan elemen yang disukai pemilik HR-V sebelum ini iaitu ruang yang luas dan praktikal, tetapi kini telah disuntik elemen premium, minimalis, dan sporti. Dan kami rasa ianya pakej yang akan disambut baik oleh pemilik serta peminat Honda.

Spesifikasi Honda HR-V 1.5 Turbo V

Harga: RM134,800
Enjin: 1.5-liter 4-silinder VTEC Turbo
Kotak gear: CVT
Kuasa: 178hp @ 6,000rpm
Tork: 240Nm @ 1,700-4,500rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved