fbpx

Jualan Mitsubishi Motors meningkat 27 peratus pada 2022

Mitsubishi Xpander Venture 01

JUALAN Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) terus menunjukkan trend peningkatan bagi tahun kewangan 2022 (April 2022 hingga Mac 2023) dengan 27 peratus lebih banyak kenderaan dijual berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Menurut MMM, mereka berjaya menjual sebanyak 24,315 unit kenderaan dengan pegangan pasaran 3.2 peratus, sekaligus membolehkannya mengekalkan kedudukan tiga teratas dalam senarai jualan automotif bukan nasional.

Ini juga merupakan pencapaian jualan tertinggi MMM sejak penubuhannya pada tahun 2005.

Xpander kekal sebagai MPV bukan nasional paling popular di Malaysia dengan pertumbuhan jualan sebanyak 52.2 peratus berbanding tahun kewangan 2021. Sebanyak 13,794 unit model itu terjual, menyumbang 57 peratus kepada jualan keseluruhan MMM.

Sementara itu, Triton turut menunjukkan prestasi memberangsangkan dengan peningkatan jualan sebanyak 12 peratus berbanding tahun kewangan sebelum ini. MMM menjual sebanyak 10,520 unit trak pikap itu dan mengekalkan pegangan pasaran sebanyak 18 peratus.

Shinya Ikeda, Ketua Pegawai Eksekutif MMM berkata, “Triton dan Xpander menjadi pemangkin kepada pertumbuhan jualan syarikat pada tahun kewangan 2022. Kami akan terus memfokuskan kepada penambahbaikan pengalaman membeli dan servis untuk memenuhi keperluan pelanggan kami.”

Mengenai perkembangan di peringkat global, Mitsubishi Motors Corporation (MMC) baru-baru ini memperkenalkan Mitsubishi XRT di Bangkok International Motor Show. Kereta konsep itu merupakan bayangan Triton generasi keenam yang bakal dilancarkan ke pasaran tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved