fbpx

Mitsubishi XRT Concept prebiu Triton generasi keenam

Mitsubishi XRT Concept Triton 01

MITSUBISHI Motors Corporation telah mempertontonkan Mitsubishi XRT Concept di Bangkok International Motor Show 2023.

Menariknya, kereta konsep ini tidak akan kekal sebagai kereta konsep kerana ia merupakan prebiu kepada Triton generasi keenam yang bakal dilancarkan ke pasaran pada tahun ini.

Menurut Mitsubishi Motors, trak pikap saiz sederhana itu akan dilancarkan di Thailand terlebih dahulu memandangkan ia dipasang di kilang Mitsubishi di Laemchabang. Ia kemudian diikuti dengan negara-negara rantau ASEAN yang lain, Ocenia serta pasaran global.

Walaupun masih memakai pelekat penyamaran, jelas kelihatan bahawa Triton serba baharu yang akan datang ini mempunyai wajah yang lebih garang dan rugged berbanding model sedia ada.

Ia masih menggunakan lampu depan jenis terpisah, namun lampu nyalaan siang pada bahagian atas dilihat lebih langsing manakala lampu utama diberi bentuk baharu.

Turut direka semula adalah gril, di mana ia kini tampil lebih bersegi serta mempunyai dua palang mendatar dan tulisan ‘MITSUBISHI’ di atasnya.

Dari sisi, Triton baharu tampak gagah dengan adanya overfender dan tayar M/T, sementara bahagian belakang turut diberi sentuhan segar menerusi lampu baharu dan spoiler pada bahagian tailgate.

“Fiskal 2023 ialah tahun yang penting bagi Mitsubishi Motors untuk memacu perniagaan kami di rantau ASEAN, dengan pelancaran Triton yang diubah suai sepenuhnya dan SUV kompak serba baharu,” kata Takao Kato, presiden dan ketua pegawai eksekutif Mitsubishi Motors.

Tambah beliau lagi, Triton serba baharu telah menjalani ujian ketahanan di seluruh dunia dan kini sedang dalam fasa persiapan akhir sebagai persediaan untuk pelancarannya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved