fbpx

Aston Martin Vantage F1 rai kembalinya dalam Grand Prix – RM978k

aston martin vantage f1 04

SEBAGAI meraikan kembalinya Aston Martin ke dalam Formula 1, jenama British itu mendedahkan Vantage F1 Edition. Mereka kembali ke grid Grand Prix selepas kira-kira enam dekad.

Difahamkan model ini mendapat input terus dari CEOnya, Tobias Moers dan diasaskan dari Safety Car rasmi F1 musim ini. Jadi, segala naik taraf adalah mengikut Safety Car itu.

Pertamanya, nadi kepada jentera ini ialah enjin AMG 4.0-liter V8 twin-turbo dengan lebih kuasa, kini 535hp pada 6,000rpm, menjadikannya model Vantage paling berkuasa setakat ini.

Tork kekal 685Nm pada 2,000 hingga 5,000rpm, dan boleh dikekalkan lebih lama. Kotak gear ZF 8-kelajuan dinaik taraf agar pertukaran gear lebih tepat dan pantas.

Dari segi prestasi, Vantage F1 mampu memecut dari pegun ke 100km/j dalam 3.6 saat, manakala kelajuan maksima ialah 314km/j. Pecutan dan kelajuan maksima bagi model roadster adalah 3.7saat dan 305km/j.

Untuk menampung segala prestasi yang lebih tinggi, casis Vantage F1 telah diperkukuhkan, lantas memberikan respon stereng lebih baik. Bahagian dalam penyerap hentak telah dinaik taraf, dan keseluruhannya Aston Martin berkata kawalan badan Vantage F1 telah ditambah baik.

Selain itu, kekerasan spring belakang ditambah, memberikan belokan lebih tajam dan cengkaman lebih tinggi. Vantage F1 Edition mendapat rim 21-inci untuk pertama kali, yang dibaluti tayar Pirelli P Zero. Ia juga mendapat kit aero yang memberikan downforce 200kg lebih banyak dari Vantage biasa.

Aston Martin Vantage F1 boleh dipilih dengan tiga warna iaitu Jet Black, Lunar White dan Aston Martin Racing Green. Warna ketiga ini mirip dengan livery perlumbaan pasukan itu.

Bahagian dalam pula boleh dipilih dengan trim kulit Obsidian Black dan Phantom Grey Alcantara, dengan kombinasi Lime Green, Obsidian Black, Wolf Grey, atau Spicy Red.

Aston Martin Vantage F1 coupe dan roadster dijual pada harga bermula RM978,000 sebelum cukai dan duti.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved