fbpx

Tengku Zafrul terima GWM Ora Good Cat untuk pandu uji

Tengku Zafrul terima Ora Good Cat

GREAT Wall Motor (GWM) Malaysia telah menyerahkan sebuah Ora Good Cat kepada Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Bin Tengku Abdul Aziz.

Kenderaan elektrik (EV) itu akan digunakan untuk pandu uji lanjutan dan sepanjang tempoh itu, jabatan berkaitan di bawah MITI akan mengkaji corak penggunaan harian EV. Inisiatif ini bertujuan untuk mempercepatkan pembangunan EV selaras dengan keutamaan semasa.

Dalam rancangannya untuk mendorong pasaran EV, Menteri Tengku Zafrul berkata kerajaan menyasarkan untuk menarik pelaburan EV sebanyak RM20 bilion menjelang 2025.

Sebagai hab pembuatan elektrik dan elektronik terkemuka di ASEAN, Malaysia mempunyai tenaga kerja berbakat, dasar NAP dan ekosistem EV sedia ada. Ini menjadikan Malaysia pasaran yang ideal untuk pembangunan industri EV yang mampan.

GWM Malaysia, menerusi EV flagship-nya iaitu Ora Good Cat, komited untuk menyokong usaha kerajaan Malaysia untuk menjadi negara bebas pelepasan gas rumah hijau.

Tengku Zafrul dalam satu kenyataan berkata industri EV mesti dilihat secara holistik, termasuk faktor-faktor seperti perisian, teknikal, kelengkapan, kejuruteraan dan lain-lain. Ini kerana ia memainkan peranan penting dalam mencapai sasaran sifar pelepasan gas rumah hijau menjelang 2050.

Sementara itu, presiden rantau ASEAN Great Wall Motor, Elliot Zhang berkata bahawa beliau menyokong sepenuhnya kenyataan Tengku Zafrul mengenai potensi membina asas EV yang kukuh di negara ASEAN dan khususnya di Malaysia.

“Kerjasama strategik dengan kerajaan Malaysia akan membantu mempercepatkan pertumbuhan dan penggunaan pengangkutan mampan di rantau ini,” katanya.

GWM telah mengumumkan komitmennya untuk mempromosikan solusi mobiliti mampan di negara ini dan bersedia untuk bekerjasama dengan kerajaan untuk memperkenalkan kenderaan yang lebih mesra alam ke pasaran.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved