fbpx

Chery Omoda 5 bakal saingi HR-V dan Corolla Cross, lancar bulan depan

chery omoda 5 03

CHERY beberapa bulan ini telah mempersiapkan kehadiran mereka ke pasaran Malaysia. Pada Oktober lepas, mereka telah mmebuat preview dengan memberi kami para media peluang memandu model-model seperti Tiggo Pro, Tiggo 4 Pro, Tiggo 7 Pro dan Tiggo 8 Pro.

Turut dipamerkan pada waktu itu adalah Chery Omoda 5 dan kini, SUV dengan rupa dramatik dan sporti ini sah akan dilancarkan pada bulan ini.

Chery Omoda ialah SUV segmen-B+ lima tempat duduk yang akan bersaing dengan Honda HR-V dan Toyota Corolla Cross.

Turut menemani Omoda 5 dalam pelancaran pada 6 Julai depan adalah Chery Tiggo 8 Pro yang merupakan SUV segmen-D tujuh tempat duduk yang berada dalam segmen sama dengan Proton X90, Mazda CX-8 dan Kia Sorento.

Chery Omoda 5 dikuasakan oleh enjin 1.5-liter 4-silinder turbo yang mampu menjana 154hp dan 230Nm tork, maka sebab itu ada lencana 230T di belakangnya. Output disalurkan ke roda depan melalui kotak gear CVT 9-kelajuan.

Menariknya, enjin Chery Omoda 5 dikatakan ditawarkan dengan jaminan 10 tahun atau 1,000,000km (yang mana dahulu).

Omoda 5 turut hadir dengan ciri seperti mod pemanduan (Eco dan Sport), skrin 20-inci untuk instrumen dan infotainmen, sambungan Android Auto dan Apple CarPlay, sistem audio Sony, pengecas tanpa wayar, tempat duduk sports, dan sistem ADAS.

Bagaimana dengan khidmat selepas jualan? Pihak Chery berkongsi dengan kami bahawa menjelang pelancaran nanti, mereka akan membuka 20 cawangan pusat servis seluruh negara, dan jumlah itu akan ditambah dari masa ke masa.

Selain itu, perkara yang mungkin membelenggu anda pastinya bab penjimatan bahan api. Chery berkata Omoda 5 dan Tiggo 8 telah menerima penarafan EEV. Maklumat terperinci pada pelancaran nanti. Sementara itu, jemput cuci mata dengan galeri di bawah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved