fbpx

Toyota C-HR 2023 dengan rupa berbeza sepenuhnya, pilihan 1.8 dan 2.0 PHEV

toyota c-hr 2023i 01

Toyota pada Disember 2022 telah mempetontonkan C-HR generasi baharu dengan menyiarkannya dalam konsep Prologue. Kini mereka telah melancarkan model produksi bagi C-HR generasi kedua itu.

Ia nampak tidak sama langsung dengan model generasi sebelum ini. C-HR 2023 dibangunkan di Eropah dan menampilkan profail ‘super coupe’, dan mendapat warna dwi-tona serta rim 20-inci.

Toyota telah memberikan usaha lebih untuk ‘menyorok’ garisan-garisan dan mengintegrasikan kamera, pengesan dan penyembur lampu depan. Badannya nampak lebih licin dengan aerodinamik yang ditambah baik.

Dari segi dimensi, Toyota C-HR mempunyai ukuran 4,360mm panjang, 1,830mm lebar, dan ketinggian antara 1,558mm hingga 1,564mm bergantung kepada versi. Jarak roda pula ialah 2,640mm.

Di dalam kabin, anda akan perasan dua paparan digital 12.3-inci, untuk instrumen dan infotainmen. Versi yang lebih tinggi akan mendapat head-up display, warna ambien 64-warna, bumbung panoramik, dan sistem audio JBL.

Oh ya, buat pertama kali, akan ada versi GR Sport Premier Edition yang memberikan anda kemasan-kemasan merah serta lencana GR untuk mood sporti.

Untuk janaan kuasa pula, C-HR dipacu oleh enjin 1.8-liter dan 2.0-liter PHEV (plug-in hybrid) dengan pacuan roda depan. Varian hibrid ini mempunyai jarak pemanduan elektrik sejauh 66km. Tetapi varian 2.0-liter juga boleh dipilih dengan konfigurasi AWD.

Enjin 1.8-liter menjana sekitar 140hp, 2.0-liter menjana 198hp manakala 2.0-liter PHEV menghasilkan 223hp. Pecutan 0-100km/j pula antara 9.9 hingga 7.9 saat bergantung kepada varian.

Kami tidak pasti sama ada UMW Toyota akan membawa masuk C-HR ini kerana ianya lebih kepada model gaya hidup yang mementingkan rupa dan bukan praktikaliti. C-HR boleh dikira sebagai alternatif kepada Lexus UX, Audi Q3, Mercedes GLA dan MINI Countryman.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved