fbpx

Chery bekerjasama dengan Inokom untuk CKD di Malaysia

Chery Tiggo 7 Pro 01

CHERY Automobile Co Ltd telah melantik anak syarikat Sime Darby Bhd, Inokom Corporation Sdn Bhd sebagai pemasang tempatan untuk kenderaannya di Malaysia.

Pengarah Chery Corporate Malaysia, Leo Chen berkata, kerjasama dengan Sime Darby disasarkan untuk memperkukuhkan kehadiran jenama itu di pasaran Asia Tenggara yang sedang berkembang. Chery mengeksport 450,000 kenderaan pada 2022.

“Ianya satu kerjasama yang mengujakan. Ia mencipta pengalaman bernilai dalam sektor automotif yang akan membuatkan kerjasama ini berkembang bersama,” katanya kepada media di acara Malaysia Autoshow 2023.

Syarikat itu berhasrat mengembangkan segmen kenderaan pemanduan kanan secara agresif di Malaysia tahun ini. Mereka bakal membuka 70 bilik pameran seluruh negara, kini 30 sedang dalam pembinaan.

Kerjasama dengan Sime Darby untuk pemasangan CKD Chery dijangka bermula pada suku ketiga tahun ini, di kilang dan fasiliti Inokom di Kulim, Kedah. Chery dikatakan akan mula memasang Tiggo 8 Pro dan Omoda 5 pada Jun, diikuti pelancarannya pada Julai.

Sementara itu, CEO kumpulan Sime Darby, Datuk Jeggri Salim Davidson berkata dalam satu kenyataan bahawa kepercayaan yang diberikan menunjukkan bakat kompeten dan bertaraf tinggi rakyat Malaysia yang mampu memberikan nilai kepada rakan kongsi.

“Kami teruja menjadi sebahagian dari perjalanan Chery untuk inovasinya yang berterusan. Portfolio CKD ini adalah elemen penting dalam strategi pembangunan kami untuk Sime Darby Motors,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved