fbpx

Kini anda boleh perbaharui lesen memandu sehingga 10 tahun

lesen memandu malaysia (1)

MENTERI Pengangkutan, Anthony Loke mengumumkan dua inisiatif yang akan akan memudahkan urusan pemegang lesen memandu di Malaysia.

Pertama sekali, bermula 8 Mei rakyat Malaysia boleh memperbaharui Lesen Memandu Malaysia (LMM) untuk tempoh sehingga 10 tahun.

“Mana-mana pemegang LMM yang memperbaharui lesen mereka untuk tempoh 10 tahun sekali gus hanya akan dikenakan bayaran untuk tempoh sembilan tahun sahaja,” kata Loke.

Ini bermakna pemegang LMM yang memperbaharui lesen memandu mereka untuk tempoh 10 tahun hanya perlu membayar RM270 dan menikmati penjimatan sebanyak RM30.

Menurut Loke lagi, mereka yang berminat perlu memastikan baki tempoh sah laku LMM semasa adalah tidak melebihi satu tahun.

Anthony Loke. Gambar oleh: Malay Mail

Beliau memaklumkan, inisiatif ini hanyalah untuk warganegara Malaysia sahaja. Pembaharuan untuk tempoh 10 tahun ini juga hanya boleh dilakukan di pejabat atau kaunter Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sahaja.

Inisiatif kedua yang diumumkan adalah semua pemandu dengan LMM yang tamat tempoh sah laku bermula 1 Januari 2018 boleh melakukan pembaharuan tanpa perlu mengambil semula ujian.

Loke berkata inisiatif ini mengambil kira Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) semasa pandemik COVID-19 dan kekangan yang dihadapi oleh rakyat Malaysia di luar negara yang tidak dapat memperbaharui LMM mereka kerana tidak dapat pulang ke tanah air.

“MOT akan memberi kebenaran khas kepada mana-mana pemegang LMM yang telah tamat tempoh sah laku untuk memperbaharui LMM masing-masing tanpa perlu menjalani semula ujian,” beliau berkata kepada pemberita.

Inisiatif ini sah sehingga 31 Disember tahun ini dan peraturan sedia ada akan berkuat kuasa semula pada 1 Januari 2024.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved