fbpx

Suzuki GSX-8S dilancarkan di Malaysia – harga dari RM50,800

Suzuki GSX-8S 04

SELAIN V-Strom 800DE, Suzuki Motor Sdn Bhd (SMSB) turut melancarkan satu lagi model menarik ke pasaran Malaysia iaitu Suzuki GSX-8S.

Jentera naked saiz pertengahan ini membuat kemunculan sulungnya di EICMA 2022 dan hadir ke pasaran motosikal tempatan sebagai model import sepenuhnya (CBU) dari Jepun.

Ia dijual pada harga RM50,800 untuk 50 unit pertama, bersama jaminan pengeluar selama dua tahun atau 20,000 km.

Pelanggan boleh memilih dari tiga warna yang ditawarkan iaitu Pearl Cosmic Blue, Pearl Tech White dan Metallic Mat Black No. 2/Glass Sparkle Black.

Sama seperti V-Strom 800DE, GSX-8S dikuasakan oleh enjin 776 cc parallel twin DOHC baharu yang mempunyai susun atur aci engkol 270 darjah dan teknologi Suzuki Cross Balancer.

Kuasa yang dihasilkan oleh enjin berkenaan dikawal menerusi sistem elektronik yang terdiri daripada Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), pendikit elektronik Ride-by-Wire, Suzuki Traction Control System, Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) dan Low RPM Assist.

Untuk Traction Control, terdapat tiga mod dengan sensitivi yang berbeza iaitu Mode 1, Mode 2 dan Mode 3. Bukan itu sahaja, penunggang juga boleh memilih mod Off untuk mendapatkan kawalan sepenuhnya ke atas pendikit.

Selain itu, terdapat juga quickshifter dua arah yang membolehkan penunggang menaikkan atau menurunkan gear dengan lancar tanpa menggunakan klac.

Untuk sistem suspensi, GSX-8S menggunakan fork terbalik 41 mm dan penyerap hentak tunggal, kedua-duanya keluaran Kayaba, manakala tugas membrek pula diserahkan kepada cakera 310 mm di depan dan 240 mm di belakang, berserta angkup Nissin.

Satu lagi kelengkapan yang tersedia adalah skrin TFT LCD berwarna lima inci yang memaparkan pelbagai jenis informasi termasuk speedometer, tachometer, posisi gear dan status quickshifter.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved