fbpx

Aehra Sedan sebuah konsep EV untuk saingi Porsche Taycan – 800hp, 800km

aehra sedan 01

AEHRA iaitu sebuah syarikat baharu dari Itali yang memfokuskan EV ultra premium, telah mendedahkan perincian rekaan model kedua mereka, bernama Sedan.

Aehra Sedan akan menggunakan platform yang sama dengan SUV yang dipertontonkan tahun lepas. Kedua-dua model banyak berkongsi komponen dan elemen rekaan, tetapi sudah tentu Sedan menampilkan badan yang lebih rendah.

Rekabentuknya sangat licin dan beralun dengan pembuka pintu tersorok, rupa depan agresif, lampu nipis, dan mendapat aerodinamik aktif serta ciri penyejukan. Ia juga menampilkan pintu double-falcon yang dibuka ke atas. Terdapat juga cermin sisi jenis digital.

Aehra tidak cenderung berkongsi perincian powertrain buat masa ini, tetapi apa yang diketahui ialah ia bakal menggunakan bateri yang dibangunkan bersama Miba Battery Systems. Ini akan memberikan Aehra Sedan jarak pemanduan hampir 800km sekali cas.

Menurut laporan Autocar, sedan ini bakal dilengkapi konfigurasi tiga-motor, AWD, dengan output 800hp dari pek bateri 120kWh.

Aehra sebelum ini pernah mendedahkan Sedan itu menggunakan “bahan komposit sangat mapan, ringan dan maju”. Kami tidak pasti apa yang dimaksudkan, tetapi kami syak ianya bahan seperti gentian karbon dan plastik canggih.

Semua ini kedengaran hebat, kereta ini juga nampak cantik, tetapi adakah ianya benar-benar akan menjadi realiti?

Aehra berkata mereka mempunyai “dana swasta yang besar”, yang akan membolehkan mereka mula menjual Sedan dan SUV di Amerika Utara serta Eropah menjelang 2026. Harus diketahui ini adalah penangguhan setahun dari 2025 yang dicadangkan sebelum ini.

Harganya di beberapa pasaran utama akan berada hampir sama dengan harga Porsche Taycan, menjadikannya pesaing rapat sedan EV dari Jerman itu.

Bos Aehra, Filippo Perini yang pernah bekerja di Lamborghini berkata versi produksi Sedan akan sangat sama dengan gambar-gambar galeri yang anda lihat ini. Mari kita harapkan visi mereka menjadi realiti. Pasti menarik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved