fbpx

Cadangan litar drag setiap negeri tidak diteruskan – Menteri Belia dan Sukan

litar drag terengganu – facebook
Terengganu Drag Strip. Imej oleh: Facebook

SATU lagi berita megecewakan hari ini selepas isu tol, kali ini isu sukan permotoran. Kerajaan persekutuan tidak merancang meneruskan cadangan pemerintahan sebelum ini untuk membina lita drag di setiap negeri.

Hannah Yeoh. Gambar oleh: Malay Mail

Dalam satu jawapan, Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh berkata jika cadangan diteruskan – yang diumumkan oleh bekas perdana menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob – akan menimbulkan kos penyelenggaraan tinggi selain dipantau oleh pakar terlatih.

Terengganu Drag Strip. Imej oleh: Facebook

“Pada masa ini, kementerian memfokus dalam usaha menaik taraf dan membaiki kemudahan sukan sedia ada.

“Jika terdapat keperluan untuk membina litar-litar drag itu, Yang Berhormat boleh menyerahkan permohonan kepada kementerian untuk pertimbangan lanjut.

“Walaubagaimanapun, sebarang permohonan kemudahan sukan baharu hanya akan dipertimbangkan jika ia memenuhi terma yang ditetapkan oleh Kementerian Ekonomi,” katanya yang menjawab kepada ADUN Kalabakan, Datuk Andi Muhammad Suryady Bandy.

Ismail Sabri pada Ogos 2022 berkata cadangan itu disasarkan untuk meningkatkan pembangunan sukan permotoran di negara ini.

Menurutnya, apabila litar itu siap, ia akan memberi peluang kepada belia untuk membabitkan diri dengan lebih serius dalam sukan permotoran mengikut saluran yang betul.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved