fbpx

JPJ tetap ambil tindakan terhadap pemegang lesen 10 tahun yang ingkar

jpj
Gambar oleh: Sayuti Zainudin/MalayMail

MENTERI Pengangkutan, Anthony Loke berkata walaupun pemegang lesen sudah memperbaharui Lesen Memandu Malaysia (LMM) untuk tempoh 10 tahun, tindakan penguatkuasaan tetap akan diambil terhadap mana-mana individu yang melakukan kesalahan jalan raya.

Menurut Loke, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mempunyai sistem yang mampu mengesan pesalah dan tindakan seperti penggantungan lesen atau menarik lesen bagi kesalahan tertentu tetap dilakukan.

“Walaupun ada pihak mendakwa dengan cara ini orang tidak bayar saman dan sebagainya, kami ada cara lain iaitu digital. Kalau mereka ada kesalahan seperti kes kemalangan, hukuman gantung lesen mereka tetap dilakukan, bukan bermaksud pemegang lesen itu sudah bayar (lesen) tidak akan digantung,” katanya.

Loke sebelum ini telah mengumumkan rakyat Malaysia boleh memperbaharui LMM untuk tempoh sehingga 10 tahun di pejabat atau kaunter JPJ.

Pemegang LMM yang memperbaharui lesen memandu mereka untuk tempoh maksimum itu akan menikmati diskaun 10 peratus.

“Cuma bayar RM270 berbanding RM300. Itu adalah dasar baharu yang kami perkenalkan untuk memudahkan orang ramai. Saya banyak mendapat maklum balas dan permintaan daripada orang ramai tempoh untuk memperbaharui lesen memandu dipanjangkan,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved