fbpx

Porsche Malaysia naik taraf pengecas DC, kini berkapasiti 350 kW

Porsche Pengecas DC 350 kW 01

PENGEDAR rasmi kenderaan Porsche di Malaysia iaitu Sime Darby Auto Performance (SDAP) telah menaik taraf kemudahan pengecasan berprestasi tingginya sehingga 350 kW.

Menurut syarikat itu, kemudahan pengecasan di semua Porsche Centre di seluruh Malaysia kini dilengkapi dengan dua pengecas arus terus (DC) yang membolehkan dua buah Porsche Taycan dicas secara serentak pada kadar 175 kW.

Dengan naik taraf ini, Porsche Malaysia mensasarkan untuk meningkatkan lagi pengalaman pemilikan EV di kalangan pelanggan mereka.

Apabila mengecas pada kadar maksimum, pemulihan kuasa bateri dari 5 hingga 80 peratus pada Taycan mengambil masa kurang dari 23 minit.

“Sejak kami memperkenalkan kereta sport elektrik pertama kami, Porsche Taycan, di samping pengecasan berprestasi tinggi 175 kW di pengedar kami pada 2020, kami melihat peningkatan permintaan dan bilangan peminat kereta sport EV di Malaysia,” kata Christopher Hunter, Ketua Pegawai Eksekutif SDAP.

Pengecas berprestasi tinggi 350 kW itu kini tersedia di Porsche Centre Ara Damansara dan Porsche Centre Penang. Ia juga akan dipasang di Porsche Centre Sungai Besi dan Porsche Centre Johor Bahru pada Jun tahun ini.

Sementara itu, Porsche Malaysia juga telah memasang solar panel di ruang parkir terbuka Porsche Centre Penang dalam usahanya untuk  mengurangkan jejak karbon.

Dengan 151 panel yang mampu menjana sehingga 81.51 kWp, ruang parkir itu dikatakan mampu mengurangkan purata penggunaan elektrik sebanyak 30 peratus.

“Dengan inisiatif yang inovatif dan berpandangan ke hadapan seperti konsep carport solar baharu di Porsche Centre Penang, kami menemui cara yang lebih baik untuk mendapatkan tenaga boleh diperbaharui, dan menyediakan perniagaan kami untuk peningkatan permintaan tenaga yang akan kami hadapi pada tahun-tahun akan datang,” kata Hunter.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved