fbpx

MIROS akan nilai tahap keselamatan Perodua Axia walau tiada aduan

perodua axia 2023 preview 13

INSTITUT Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) mengesahkan ia akan menjalankan penilaian ke atas Perodua Axia susulan laporan pemalsuan ujian keselamatan oleh Daihatsu Motor Co Ltd di Jepun, walaupun belum menerima sebarang aduan berkaitan keselamatan dari pemilik model itu.

Bercakap kepada Free Malaysia Today, Pengerusi MIROS, Prof Dr Wong Shaw Voon berkata, “Kami tidak menerima sebarang aduan, namun kami akan meneliti dakwaan Perodua.”

Ini susulan kenyataan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad yang menyatakan model itu selamat untuk dipandu dan tiada panggilan semula akan dibuat.

Pengeluar kenderaan itu juga tidak akan menghentikan penghantaran kenderaan model baharu ini kepada pelanggan.

Axia merupakan salah satu daripada empat model yang terlibat dalam “ketidakaturan prosedur” ujian keselamatan yang dilakukan oleh Daihatsu. Tiga model lagi ialah Toyota Vios, Toyota Agya dan satu lagi model yang belum dilancarkan.

Semalam, UMW Toyota Motor mengeluarkan kenyataan bahawa penjualan Toyota Vios 2023 akan diteruskan kerana tiada isu dari segi standard keselamatan dan kualiti kenderaan berkenaan.

Presiden UMW Toyota Motor, Datuk Ravindran K berkata, “Bagi pelanggan yang telah menempah Toyota Vios serba baharu atau berminat untuk membelinya, kami ingin memberi jaminan bahawa model berkenaan mematuhi semua peraturan keselamatan dan tiada kompromi terhadap kualitinya.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved