fbpx

Lesen memandu boleh diperbaharui hingga 10 tahun?

lesen memandu malaysia (1)

KERAJAAN sedang mempertimbangkan untuk melanjutkan tempoh pembaharuan lesen memandu hingga 10 tahun, kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke.

Menurut beliau, pegawai Kementerian Pengangkutan telah diarahkan untuk menjalankan kajian kebolehlaksanaan cadangan itu.

Bukan itu sahaja, kerajaan juga bercadang untuk menawarkan diskaun kepada mereka yang memperbaharui lesen memandu hingga 10 tahun.

Langkah ini bertujuan untuk menggalakkan rakyat Malaysia memperbaharui lesen mereka untuk tempoh yang lebih lama.

Buat masa ini, lesen memandu Malaysia boleh diperbaharui setiap tahun atau maksimum lima tahun.

Dalam pada itu, Loke turut berkata bahawa kementeriannya sedang menjalankan kajian mengenai struktur cukai jalan semasa untuk mengurangkan kosnya.

“Kita mesti faham bahawa cukai jalan adalah sumber pendapatan yang besar kepada kerajaan, hampir RM3 bilion. Setakat ini, tiada keputusan dibuat mengenai perkara itu tetapi saya akan mempertimbangkannya,” kata beliau.

Sebelum ini, Loke mengumumkan bahawa lesen kenderaan bermotor tidak lagi perlu dipamerkan pada kenderaan milik persendirian rakyat Malaysia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved