fbpx

Selamat tinggal pelekat ‘road tax’! Tak perlu lagi pamer di kenderaan

cukai jalan

SELAMAT tinggal pelekat lesen kenderaan bermotor (cukai jalan atau road tax). Bermula hari ini, ia tidak perlu lagi dipamerkan pada kenderaan milik persendirian rakyat Malaysia.

Anthony Loke. Gambar oleh: Malay Mail

Perkara itu diumumkan hari ini oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke. Katanya, peruntukan di bawah Seksyen 20 Akta Pengangkutan Jalan yang mewajibkan lesen kenderaan bermotor dipamerkan pada kenderaan, tidak akan lagi dikuatkasakan.

“Perubahan itu akan dilaksanakan secara berperingkat, dengan fasa pertama melibatkan kenderaan persendirian individu termasuk motosikal,” kata Anthony.

Pengumuman itu adalah sebahagian daripada usaha Kementerian Pengangkutan untuk melaksanakan langkah digitalisasi dalam perkhidmatan teras Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), khususnya membabitkan Lesen Kenderaan Motor (LKM) dan Lesen Memandu Malaysia (LMM) Persendirian

“Saya mengalu-alukan semua pemandu dan pemilik kenderaan untuk beralih ke platform digital.

“Dengan pendigitalan, keadaan sesak dan beratur panjang di kaunter JPJ akan berkurangan dan ini akan menyumbang kepada peningkatan produktiviti dan keselesaan rakyat,” tambahnya.

Anthony Loke pada awal bulan lepas berkata bahawa beliau telah mengadakan mesyuarat dengan pengurusan tertinggi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi mengatasi masalah kualiti pelekat cukai jalan yang kurang berkualiti dan cepat rosak.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved