fbpx

Ferrari 296 GTS dilancarkan di Malaysia – harga dari RM1.45 juta

ferrari 296 gts 2022 official04

Tidak sampai tiga bulan selepas diperkenalkan di peringkat global, Ferrari 296 GTS kini tiba di Malaysia menerusi Naza Italia selaku pengedar rasmi jenama itu.

Dijual pada harga bermula RM1,448,000 (sebelum duti, opsyen kustom, cukai dan insurans), 296 GTS secara asanya adalah versi convertible kepada 296 GTB yang dilancarkan di sini pada Mac lalu.

Ini bermakna reka bentuk keseluruhannya sama sahaja dengan versi GTB, cuma ia mempunyai bumbung jenis ‘retractable hardtop’ yang boleh dinaikkan atau diturunkan dalam masa 14 saat ketika kereta bergerak pada kelajuan sehingga 45km/j.

Apabila bumbung tersebut diturunkan, ruang kabin dan dek belakang dipisahkan oleh kaca penghadang yang boleh dilaras ketinggiannya. Ini bagi memastikan penumpang sentiasa berada dalam keadaan selesa walaupun kereta dipandu laju.

Menurut Ferrari, penggunaan bumbung hardtop itu memberikan 296 GTS berat tambahan sebanyak 70kg berbanding 296 GTB. Ini perkara biasa kerana kereta convertible mempunyai mekanisma untuk bumbung dan penambahan komponen pada casis bagi mengekalkan ketegarannya.

296 GTS mempunyai 830PS dan 740Nm yang dibekalkan oleh gandingan enjin turbo 2.9-liter V6 dan motor elektrik plug-in yang diletakkan di antara enjin dan kotak gear. Dengan transmisi klac berkembar lapan kelajuan dan E-Diff, jentera ini hanya memerlukan 2.9 saat untuk melakukan pecutan 0-100km/j dan 7.6 saat untuk pecutan 0-200km/j.

Sementara itu, kelajuan maksimum pula dikatakan melebihi 330km/j. Apa yang menarik, ia juga boleh dipandu dengan hanya kuasa elektrik sejauh 25km.

Selain butang Manettino, 296 GTS juga didatangkan dengan butang eManettino yang membolehkan pemandu memilih empat mod pemanduan elektrik yang disediakan iaitu:

eDrive – mod elektrik sepenuhnya
Hybrid – mod default apabila enjin dihidupkan
Performance – enjin sentiasa dihidupkan bagi membantu mencapai kecekapan bateri untuk kuasa sepenuhnya
Qualify – menyediakan prestasi maksimum namun kadar pengecasan bateri lebih rendah

Pelanggan yang dahagakan prestasi lebih hebat boleh mendapatkan pakej Assetto Fiorano yang merangkumi kelengkapan tambahan seperti penyerap hentak boleh laras Multimatic, tayar Michelin Pilot Sport Cup2R, kit aredinamik dan komponen-komponen gentian karbon yang boleh mengurangkan berat sebanyak 8kg.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved