fbpx

Tanah dijual, pembinaan lapangan terbang baharu Perak mungkin lewat

Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah dibina sejak tahun 1989. - Foto ihsan Wikipedia
Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah dibina sejak tahun 1989. - Foto ihsan Wikipedia

RAKYAT negeri Perak mungkin terpaksa menunggu lebih lama untuk memiliki lapangan terbang baharu.

Hal ini kerana kerajaan negeri masih tidak mempunyai kawasan yang sesuai memandangkan tanah sedia ada telah dijual kepada sebuah syarikat swasta.

Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani Mohamad berkata, ketika ini pihaknya masih berusaha mencari lokasi strategik bagi membina lapangan terbang baharu.

“Tanah itu telah dijual semasa zaman PH (Pakatan Harapan), mereka masa itu sudah jual jadi kita tidak ada tanah untuk bina lapangan terbang baharu.

“Tanah itu tidak boleh diambil semula, memandangkan syarikat swasta berkenaan sudah pun mendapat kebenaran merancang untuk melaksanakan pembangunan,” katanya.

Suasana di dalam Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah. - Foto ihsan Wikipedia
Suasana di dalam Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah. – Foto ihsan Wikipedia

Mengulas lanjut, Saarani berkata pihaknya perlu mencari tapak baharu bagi pembinaan lapangan terbang antarabangsa seperti yang dirancang.

Saarani tidak menolak kemungkinan terpaksa memindahkan lokasi lapangan terbang baharu jika tiada kawasan sesuai di Seri Iskandar.

Bagaimanapun, kerajaan negeri akan mendapatkan pandangan daripada Jabatan Penerbangan Awam (DCA) sebelum membuat sebarang tindakan susulan.

Sebelum ini, Ahli Dewan Undangan Negeri Aulong mendakwa cadangan pembinaan lapangan terbang antarabangsa di Seri Iskandar dijual tanpa kebenaran kerajaan negeri.

Nga Kor Ming berkata, perbuatan itu dilakukan individu tidak bertanggungjawab selain menuntut pihak bertanggungjawab diheret ke muka pengadilan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved