fbpx

Honda CR-V Hydrogen ini boleh bancuhkan kopi anda

honda cr-v hidrogen 2025 05

HONDA telah bekerjasama dengan General Motors untuk sistem sel bahan api generasi baharu yang akan menjadi pakej FCEV untuk CR-V.

Dipaparkan dalam satu video baharu, ia menunjukkan CR-V itu akan menjadi pengganti tidak langsung kepada Honda Clarity yang telah ditamatkan pengeluarannya pada 2021.

Tetapi Honda akan melakukan sedikit perbezaan kali ini kerana CR-V baharu ini akan menggabungkan sel bahan api dengan pek bateri.

Video promo itu menunjukkan kebaikan pengecasan dua hala dimana pemiliknya mengecas mesin kopinya di kawasan terpencil menggunakan bateri kereta. Kemudian, video menunjukkan beliau pergi ke stesen hidrogen untuk mengisi bahan api itu di tangki H2 belakang.

Sebenarnya sistem pengecasan dua hala ini bukanlah baharu. Banyak kenderaan elektrik (EV) dengan fungsi ini seperti Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Nissan Leaf, Ford F-150 Lightning, dan Chery Omoda E5.

Kemudian, menambah pek bateri pastinya membantu praktikaliti Honda CR-V Hydrogen ini memandangkan stesen pengisian hidrogen masih terlalu sedikit.

Honda tidak berkongsi banyak maklumat lanjut tetapi yang jelas, CR-V Hydrogen ini akan dikeluarkan di kilang Performance Manufacturing Centre (PMC) di Ohio. Ianya kilang yang sama pernah mengeluarkan Honda NSX hibrid.

Prototaip dalam video ini dikenakan balutan biru pada badannya, dan jelas versi Amerika Syarikat (AS) memandangkan ia mempunyai lampu side marker di sisi bampar.

Berbanding dengan CR-V biasa, model ini mempunyai lampu belakang jernih dan port pengecasan di bahagian fender depan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved