fbpx

Chery Omoda E5 ini crossover EV dengan jarak pemanduan 430km setiap cas

chery omoda e5 preview thumb

SETELAH mengumumkan ketibaan Omoda E5 di Malaysia minggu lepas, kami dan rakan-rakan media hari ini dapat melihat crossover elektrik (EV) terbaharu itu di depan mata.

Kami sebenarnya telah melihat Chery Omoda E5 ini di China bulan lepas, tetapi itu unit untuk pasaran sana. Apa yang anda lihat di bawah ini merupakan unit dengan spesifikasi Malaysia.

Bagi yang belum tahu, Omoda E5 ialah versi elektrik (EV) bagi Omoda 5 yang diperkenalkan sebelum ini. Ia dibekalkan dengan bateri 61kWh yang mampu menghasilkan 201hp (105kW) dan 340Nm tork.

Ini membolehkan Omoda E5 memecut ke 100 dalam 7.6 saat dan Chery mendakwa SUV ini mempunyai kecekapan 14.5kWh per 100km.

Jarak pemanduan maksima ialah sehingga 430km, dan jika dicas menggunakan DC, 30 hingga 80 peratus boleh dicapai dalam masa 30 minit.

Dari segi rupa, Omoda 5 EV tidak mendapat gril seperti versi petrol, sebaliknya ruang depannya bertutup. Ia juga didatangkan dengan rim aero untuk lebih kecekapan dari segi aerodinamik.

Ciri pemanduan Omoda E5 ini menampilkan fungsi Easy Start-Up, Creep, Pocket Brake, One Pedal Driving, dan AGS Active Air Intake System.

Chery Omoda E5 juga menyokong fungsi V2L iaitu pengecasan perkakasan luaran seperti ketuhar, gril bakar, periuk nasi, malah skuter elektrik.

Chery Malaysia mengumumkan model ini akan ditawarkan dengan tujuh pilihan warna badan dengan tiga warna dalaman.

Omoda E5 di Malaysia akan dilengkapi dengan sistem ADAS yang merangkumi 16 fungsi, antaranya Blind Spot Monitoring, Autonomous Emergency Braking, dan Rear Cross Traffic Alert.

Omoda E5 bakal dijangka dilancarkan pada April depan. Chery Omoda 5 sebelum ini diperkenalkan pada harga bermula RM108,000 hingga RM118,000.

Pada firasat anda, berapa agaknya harga bagi model EV ini? Boleh lebih murah dari Hyundai Kona EV?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved